Докато Комисията излага останалата част от своите разсъждения за голямото си бюджетно преструктуриране, Брюксел се подготвя за битка.
Създадена за седемгодишен период, многогодишната финансова рамка на ЕС (известна още като МФР или дългосрочен бюджет) има за цел да гарантира, че разходите на блока са подредени и остават в рамките на финансовите му ограничения. Тя определя тавани на разходите за широки области на фокус – най-важните от които традиционно са Кохезионната политика, насочена към намаляване на икономическите и социалните различия между регионите на държавите членки, и обемната Обща селскостопанска политика.
Операция под прикритие
Комисията избра да представи своите предложения за следващата МФР – която трябва да обхваща периода от 2028 до 2034 г. – на два етапа: първият беше на 16 юли, спорно само ден преди Парламентът да излезе в лятна ваканция; а вторият последва тази сряда (3 септември).
Хорхе Брага де Маседо, бивш португалски финансов министър, заявява пред Renascença, че председателят на Европейската комисия е била подложена на сериозни критики за начина, по който е управлявала процеса по изготвянето на основното бюджетно предложение – нещо, което се е случило изцяло при закрити врати в тесен кръг доверени лица. Дори много от собствените ѝ комисари били изненадани в деня, когато то беше представено.
Хорхе Брага де Маседо, бивш министър на финансите на Португалия (на португалски):
„Новинарските репортажи за този бюджет казват, че председателят на Комисията не е „мамил“ в тесния смисъл на думата, но е действал по изключително автократичен начин. На практика никой не знаеше какво предстои, а сега онези, които виждат резултатите, не са доволни. Самите комисари смятат, че начинът, по който беше изготвен от Комисията, е прекалено затворен. Това е лошо начало. Комисарите бяха първите, които изразиха недоволство от начина, по който председателят на Комисията избра да действа.“
Още през юли Урсула фон дер Лайен заяви, че бюджетът ще нарасне до два трилиона евро – което представлява 1,26 процента от брутния национален доход на блока (увеличение спрямо сегашните 1,11 процента).
Виргиниюс Синкявичюс, който беше комисар в предишната колегия на Фон дер Лайен, а сега е заместник-председател на групата на Зелените/ЕСА, в интервю за Žinių Radijas изрази общото си удовлетворение от предложената МФР, но предупреди, че трябва да се избягват преувеличени твърдения – особено това „два трилиона“, което непрекъснато се повтаря.
Виргиниюс Синкявичюс, член на Европейския парламент – Зелените/ЕСА, Литва (на литовски):
„Очевидно е, че в представянето има известна показност. Двата трилиона са една силно завишена цифра. Разбирам, че искат да говорят с кръгли числа, но смятам, че вероятно би било по-полезно да бъдем честни със себе си, с обществото и с националните правителства и да разгледаме реалните стойности; числата, до които ще стигнем, ако не успеем да се споразумеем за нещо по-амбициозно. Може би ще говорим за порядъка на 1,7 до 1,8 трилиона. Това е доста различно от два трилиона.“
Настоящият португалски министър на земеделието Хосе Мануел Фернандес също побърза да отбележи, че широко рекламираното „увеличение“ на дългосрочния бюджет всъщност е повече илюзия, отколкото реалност. И още – че независимо от точната сума, тя не е достатъчно висока, за да се справи със множеството кризи и предизвикателства, пред които е изправен ЕС.
Хосе Мануел Фернандес, министър на земеделието на Португалия (на португалски):
„БВП се увеличава и следователно и бюджетът, а хората твърдят, че бюджетът наистина е нараснал. Както и да е, той все още е само (около) 1 процент от БВП на Европейския съюз. Федералният бюджет на САЩ е 20 процента от БВП. А с 1 процент искаме да направим всичко! Това не е достатъчно. Трябва да насочим усилията си към общи проекти, а 1 процент е наистина твърде малко.“
rr.pt – Новият бюджет на ЕС отнема 7 милиарда от Португалия. „Къде е Антониу Коща?“, пита министърътВсъщност, ако се вземе предвид, че огромната част от така наречения „допълнителен“ бюджет, предвиден за следващия седемгодишен период, ще бъде използван за погасяване на заема, взет за финансиране на плана за възстановяване след Covid – NextGenerationEU, всъщност няма много поводи за възторг.
Както обяснява комисарят по бюджета Пьотр Серафин, самата структура на бюджета обаче ще бъде трудно разпознаваема. Radio România предава неговите коментари.
Пьотр Серафин, европейски комисар по бюджета (на английски):
„Следващата МФР ще бъде организирана около три основни функции на бюджета на ЕС: подкрепа за държавите членки чрез национални и регионални партньорски планове, подкрепа за бенефициентите и бизнеса чрез фонда за конкурентоспособност и подкрепа за партньори чрез Global Europe.“
Точно така. Почти половината от този лъскав нов бюджет ще бъде заделена за т.нар. „Национални и регионални партньорски планове“, които ще обхващат, наред с други неща, земеделието и кохезията. Малко над 20 процента ще отидат за Европейския фонд за конкурентоспособност, който покрива научни изследвания и иновации, сигурност и готовност. А около 10 процента са предвидени за новия фонд Global Europe – инструмент за подкрепа на Украйна, устойчивото развитие и стабилността в трети държави, както и за глобалната роля на ЕС като цяло.
Опростяване и улесняване?
Появата на националните и регионални планове представлява радикална промяна в МФР. Целта на Комисията е да опрости дългосрочния бюджет и да го направи по-гъвкав, като консолидира над 540 програми в едва 27 плана. Парламентът обаче гледа на този ход със съмнение, приемайки го като форма на ренационализация.
В интервю за BNR българският евродепутат Андрей Новаков от Европейската народна партия изразява одобрение за много от предложенията на Урсула фон дер Лайен, които според него вървят в правилната посока. За него препъникамъкът е именно идеята за обединяване на различните потоци на финансиране.
Андрей Новаков, член на Европейския парламент – ЕНП, България (на български):
„Това, което ме тревожи, е, че Комисията представи предложение, което обединява различни фондове в един, създавайки регламенти, които трябва да отговарят за диаметрално противоположни неща. Например фонд, който едновременно да е отговорен за земеделието, за регионалното развитие и за суперкомпютрите. Но вярвам, че това са въпроси, които с времето ще изгладим.“
Кейт Пентус-Розиманус, член на Европейската сметна палата, има различно виждане. Тя заявява пред Kuku Raadio, че предложеното опростяване би трябвало да направи кандидатстването за европейски средства значително по-лесно в бъдеще.
Кейт Пентус-Розиманус, член на Европейската сметна палата (на естонски):
„Настоящото предложение обединява много от програмите, които досега бяха фрагментирани. С други думи, онези, които кандидатстват за финансиране от ЕС, вече няма да е необходимо да преминават през десетки и десетки различни програми, да ги комбинират от няколко места и накрая да подават десетки отчети. Всичко това би трябвало да стане много по-лесно. Но вече има редица критици. Например държавите членки, в които много голяма част от европейските средства са обвързани със земеделието, не са доволни, че парите за земеделие са обединени в един и същи фонд с парите за кохезия. Така че има както привърженици, така и противници на това опростяване. В Сметната палата ние разглеждаме това като разумен път напред.“
kuku.pleier.ee – Европейският бюджет трябва да бъде по-прост, по-ефективен и по-гъвкавФермери и рибари
Около земеделието се вдигна много шум. Нека се върнем към комисар Серафин по тази тема.
Пьотр Серафин, европейски комисар по бюджета (на английски):
„Плановете няма да забравят нашите фермери и рибари. Ще гарантираме, че техните доходи са защитени чрез обособяване на 300 милиарда евро за фермерите и два милиарда евро за рибарите.“
И все пак, въпреки че подкрепата за доходите на фермерите ще бъде защитена, селскостопанският сектор на Европа като цяло е изправен пред съкращение от около десет процента в реално изражение. Кохезионната политика се свива още повече, макар че най-бедните региони на блока също ще бъдат защитени чрез обособена сума.
Но освен защитените средства, в рамките на новата структура националните правителства ще имат правомощието да решават накъде да отива по-голямата част от парите. В много отношения тази гъвкавост е логична – те със сигурност са в по-добра позиция да вземат такива решения, отколкото Брюксел. Въпреки това съществува опасение, че системата може да бъде податлива на злоупотреби, като определени региони рискуват да бъдат ощетени, ако са в политически конфликт със своето централно правителство.
Тази политика на т.нар. „национализация“, да не говорим за предложените съкращения на финансирането за земеделие и за кохезия, вече хвърля сянка върху предстоящите преговори. Андрей Новаков представя пред BNR позицията на Европейската народна партия по въпроса.
Андрей Новаков, член на Европейския парламент – ЕНП, България (на български):
„Една от червените линии е, че ЕНП няма да позволи централизацията (на решенията). Регионите ще трябва да бъдат част от уравнението, когато става дума за това как и къде се харчат средствата. Кохезионната политика е подлагана на все по-сериозни изпитания. Изглежда, че ще трябва да водим тежка битка, за да гарантираме, че финансирането за най-бедните региони ще остане. Обърнете внимание, че голяма част от критиките дойдоха от колеги от ЕНП. (…) ЕНП ще се придържа към тази позиция: регионите, кметовете и хората в градовете трябва да бъдат включени в решението накъде да отиват парите. А когато средствата се отпускат за кохезия – било то за пътища, образователна инфраструктура, опазване на околната среда, туризъм и т.н. – те трябва действително да отиват там, а не да бъдат пренасочвани от някой министър.“
Една област, която със сигурност не е изправена пред съкращения, е отбраната. А евродепутатът Виргиниюс Синкявичюс, когото чухме по-рано, защити засиления фокус върху този сектор в новия бюджет, като напомни на литовските слушатели, че тук става дума единствено за немилитарни разходи за отбрана.
Виргиниюс Синкявичюс, член на Европейския парламент – Зелените/ЕСА, Литва (на литовски):
„Трябва да се разбере, че това е бюджетът на Европейския съюз. Той е много строго регулиран и не може да се използва за закупуване на F16 или други отбранителни системи. Но фактът, че фондът за иновации в отбраната, за насърчаване на отбранителната индустрия, е нараснал десетократно, е истинско постижение. Това изпраща много ясен сигнал към пазара, че ЕС е решен да инвестира в отбранителната индустрия. Според мен това е очевидно много положително.“
Всъщност, изглежда, че европейските граждани са настроени ЕС да поеме по-активна роля в нови области на политиката като отбраната, както разкри последното проучване Евробарометър, публикувано тази седмица.
Собствени ресурси
Новата водеща сума в МФР – приблизително два трилиона – трябва да включва приходи от пет нови източника, известни като „собствени ресурси“: системата за търговия с емисии, механизма за въглеродна корекция на границата, както и данъци върху електронните отпадъци, тютюна и големите компании, опериращи в ЕС (тези с годишен нетен оборот над 100 милиона евро).
Дори и тези предложения предизвикват недоволство на определени места. В Люксембург, например, съобщава 100,3, където пазарът на тютюн процъфтява, тъй като цените на тютюневите изделия там остават по-ниски в сравнение с повечето съседни държави.
Според новите предложения страните от ЕС ще трябва да превеждат на Брюксел част от приходите от своя акциз върху тютюна. Финансовият министър на Люксембург Жил Рот изрази ясно недоволството си по време на дебат в националния парламент.
Жил Рот, министър на финансите на Люксембург (на люксембургски):
„Като финансов министър трябва да кажа, че няма как да заменя 1,3 милиарда евро приходи от цигари и тютюн за една нощ. Ако някой има идеи за това, съм изцяло на разположение.“
100komma7.lu – Жил Рот критичен към новата директива на ЕС за тютюнаСега, когато предложенията на Комисията вече са на масата, остава на Европейския парламент и на държавите членки в Съвета да преговарят. А едно от нещата, за които евродепутатите със сигурност ще настояват, е да запазят значима роля в процеса на вземане на решения занапред.
Причината е подозрението, че в стремежа си да опрости и направи системата по-гъвкава, като насочва голяма част от средствата чрез националните планове, изпълнителната власт в Брюксел печели власт за сметка на европейските парламентаристи. А това е нещо, с което гражданите на ЕС биха били категорично несъгласни – поне според споменатото по-рано проучване Евробарометър, в което 91 процента от респондентите заявяват, че е важно избраните представители на блока да разполагат с цялата необходима информация и средства, за да упражняват ефективен контрол върху разходите на ЕС.
Оригиналния подкаст на английски можете да чуете тук