Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Образци на българската музикална култура:

Веселин Стоянов – "Рапсодия"

Веселин Стоянов (1902 – 1969)
Снимка: архив

Според авторитетни музиколози българският композитор Веселин Стоянов е "интересна и в някои отношения противоречива личност, вече позабравена". От началото на новия век битува мнението, че творчеството му е "извън интереса на музикознанието ни". Извън интереса на българското музикознание – колко жалко! Приносът на Веселин Стоянов към българската култура и особено към музикалното ни образование е повече от достоен. Не случайно името му носи Националното училище по изкуства в Русе.

Националното училище по изкуства „Проф. Веселин Стоянов“ в Русе
Изключителният музикант израства в семейството на изтъкнатия шуменски композитор, педагог и общественик Анастас Стоянов (племенник на Добри Войников). В Музикалната академия е обучаван от по-големия си брат Андрей Стоянов – прочут пианист, композитор, педагог и теоретик, академик на БАН. По-малкият брат Веселин започва да дава частни уроци по пиано и теория на музиката веднага след завръщането си от Виена, където завършва пиано и композиция в Академията за музика и драматично изкуство. Едва 35-годишен той е назначен за преподавател по музикално-теоретични дисциплини в Държавната музикална академия. От 1945 г. е професор по композиция и музикални форми, от 1952 – декан на теоретичния факултет, от 1956 до 1962 – ректор на Българската държавна консерватория (както е преименувана академията). В началото на 50-те години на ХХ век за известно време е директор на Софийската опера, но най-сериозният му принос е педагогическият. Веселин Стоянов въвежда в професията на композитора талантливи и стойностни български творци като Тодор Попов, Димитър Петков, Стефан Ременков, Иван Маринов, Александър Текелиев, Виктор Чучков.

Композиторът Франц Шмит, преподавател на Веселин Стоянов във Виена
Голямата школа, която те наследяват от професора си, не е резултат единствено от обучението при Франц Шмит във Виена. Това са концертите на Виенската филхармония и спектаклите на Виенската опера; обстойното познаване на творчеството на Моцарт и Бетовен, Брамс и Вагнер, Брукнер и Малер, Рихард Щраус, Арнолд Шьонберг и Албан Берг; срещите със световни музиканти: Рахманинов, Хоровиц, Крайслер, Хуберман, Гизекинг, Бакхауз… В писмо до близките си от времето на следването във Виена Веселин Стоянов обръща особено внимание на композитора Шьонберг. Традиционното и модерното в изкуството, възприети и осмислени, влияят върху собствения му авторски стил, формообразуването, оркестрирането. Когато се завръща в родината, виенският опит е синтезиран със знанията му за българския фолклор. Резултат е първата му опера – "Женско царство" и симфоничният шедьовър – сюитата "Бай Ганьо". Колегите му го наричат "виртуоз на оркестъра“ заради задълбоченото инструментално мислене, драматургически разгърнатата симфонизация, използването на лайтмотивна техника, богатата хармония и пищната, често екзотична оркестрация.

Портрет на Веселин Стоянов, 2002 г., автор: Атанас Атанасов
В творчеството му присъстват две естетически позиции. Първата произлиза от всеобщото за неговото поколение схващане за националното – задължително обвързано с народното творчество. Втората е желанието да изрази собствената си личност без задръжки и без да се вписва в утвърдена, наложена му система. В голяма статия за българския художествен стил, написана след завръщането му от Виена, Веселин Стоянов смело се обявява против превърналия се в лозунг призив да се пише на всяка цена музика върху и с използване на български мотиви. След това, очевидно подчинявайки се на времето след 9 септември 1944 г., той създава тъй наречените "казионни" произведения, сред които блести непосредствената и жизнерадостна "Празнична увертюра". И все пак този творец постоянно търси баланса между личните си и официално утвърдените вкусове. Ярки примери са операта "Саламбо" – уникална за музикално-сценичното творчество на България, както и балетът "Папеса Йоанна". Между тях се вместват творби, откровено повлияни от фолклора – например "Хитър Петър". Това "лъкатушене" между две позиции може да бъде считано за израз на вътрешен конфликт, който би трябвало да е интересен за изследователите на българската музика.


Веселин Стоянов отдавна е признат класик, някои от инструменталните му произведения продължават да звучат на българската сцена, а привлекателността на симфоничната сюита "Бай Ганьо" и на "Празнична увертюра" е повече от актуална. И все пак "Рапсодията", създадена специално по поръчка на Българското национално радио през 1956 г., е истинската емблема на този творец. Често и с удоволствие изпълнявана от оркестрите ни от 50-те до 80-те години на миналия век и до днес тя е знакова българска класика. Ярката и вдъхновена партитура демонстрира най-характерното от стила на автора си – завладяваща емоционалност, разкошна оркестрация, неподражаеми мелодични и хармонични нюанси. "Рапсодия" на Веселин Стоянов предлагаме в еталонно изпълнение – на СО на БНР и диригента Васил Стефанов.


Снимки: archives.bnr.bg, bg.wikipedia.org, orgelwettbewerb.at, library-haskovo.org, архив

По публикацията работи: Иван Петров

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна