Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

С търпение, желание и кураж през новата учебна година

Учители по български език и литература за очакванията и изпитанията в работата си

Снимка: архив

Станимир Минков е млад учител в гимназиалния етап в СУ "Емилиян Станев", Велико Търново. Тази година поема осмокласници и продължава с единайсети клас. Държи в класовете му да има доверие и добри взаимоотношения, за което полага грижи още от първите учебни дни. Днешните деца изпитват затруднения да се изразяват писмено и устно, но когато се намери връзка между изучаваното и живота, когато разберат, че литературата и езикът могат да са вълнуващи, те проявяват интерес и напредват, смята той. За съвременните ученици наблюдава:

"Те са доста търсещи деца, деца, които в някои моменти просто не са им ясни някои неща, които се случват, но искат да разберат кое как се случва… Лично аз в часовете си, когато е литература, когато е български език, това за мен няма никакво значение, опитвам се да изляза, така да го кажа, извън учебника, тоест да свържем нещата, които ние изучаваме, с реалния свят, защото той е там и ги чака. След училище те трябва да са колкото може по-подготвени за това, което ще им се случва… ", казва учителят.

Мария Вълева е учителка по БЕЛ в прогимназиалния етап в ОУ "Христо Ботев" в малкото хасковско село Левка. Учениците там са изцяло от ромски и турскоезични семейства. В началния етап те постъпват с изключително ниска степен на владеене на езика и в прогимназията срещат големи затруднения, казва тя. Много помагат двете подготвителни групи, които обхващат децата от 4-годишна възраст. Учителите се стараят да работят индивидуално с децата според техните възможности и интереси, което е улеснено от по-малката численост на класовете.

"При преподаването на всеки един урок се налага да обясняваме значението на всяка една дума, на повечето думи… Когато работим с текстове, от които трябва да извличат информация, текстовете, които използваме в помагалата са някак си по-далеч от тях. Гледам да използвам текстове, като  темата е близо до тях, нещо, което им е интересно – дали ще е музика, филми, спорт..."

Училището има прекрасна материално база, оборудвани кабинети, учителите са квалифицирани да работят с деца с различен майчин език, но основният проблем е липсата на разбиране и подкрепа от родителите, смята учителката.

Чуйте разговора със Станимир Минков и Мария Вълева в звуковия файл.



По публикацията работи: Росица Михова
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна