"Добре дошли в училищната общност" се нарича проектът на сдружение "Професионален форум за образованието" за въвеждащи тренинги за адаптация и мотивация на ученици от 1, 5 и 8 клас. Моделът е практикуван в 151 СОУПИ (Средно общообразователно училище с профилиране по интереси), създадено по авторски модел на група български педагози и работило от 1990 до 2002 година.
В рубриката "Всичко за образованието" Светлана Нанчева, ръководителка на педагогическата служба в 151 училище, припомня идеята да се въведат подобни тренинги за учениците, навлизащи в нов етап от обучението си: "Ние считахме… че не е педагогически правилно да оставим децата да се оправят сами със своите взаимоотношения, особено в ситуациите, в които те идват от различни места и са събрани по един сравнително случаен начин на едно място, каквато е ситуацията с 8 клас… Осмокласниците идват от най-различни училища с най-различни очаквания и с различни страхове, и с пълна неизвестност.
Ние смятахме и сега смятаме, че е педагогически правилно те да бъдат подпомогнати в този процес с помощта на едни разработени от нас още преди години упражнения, които по същество представляват тренинг, тиймбилдинг. И в процеса на този тренинг учениците да се запознаят поне първоначално помежду си и да поставят начало на едни добри взаимоотношения, просто да им се зададе модел на добри и приятелски отношения помежду им, защото с какъвто модел започнат, с такъв и ще продължат…"
Упражненията и "сценариите" за тренингите са изцяло подновени и съобразени със съвременните ученици и социална среда. Моделът се актуализира в сътрудничество с две столични училища – Професионалната гимназия за високи технологии "А. С. Попов" и 23 СУ "Фредерик Жолио-Кюри". Предварително са сформирани и подготвени екипи от учители и ученици от по-горните класове, които да работят с учениците от 1, 5 и 8 клас, включени в тренингите.
Юрий Анджекарски, директор на 151 СОУПИ и водеща фигура в сдружение "Професионален форум за образованието": "… По-скоро проблемът е в педагогическата безусловна дейност, а не в педагогическата условност. Тоест ние твърде много в училището правим игри "на ужким".
И по този начин не се усещаме, че всъщност имитацията става не само средство, но и цел. В определени моменти ние ги учим не как да действат, а как да имитират действие… подобно на художествената условност, педагогическата условност също води към имитационност… а това, което е безусловно, това са взаимоотношенията. Тоест, когато това са комуникативни игри, те не са игри в своята същност… Тук в известен смисъл по-безопасно те (децата) си казват неща, те споделят неща, които, ако директно ги споделят в определена ситуация, това може да крие рискове за тях. Докато в тренингови условия, в условията на, тук вече използвахме, тиймбилдинг, тиймбилдингът за ученици е много необходим. И всъщност това е, което бихме искали да лансираме като практика за българското училище и то да не бъде само един път в годината, два пъти…"
Проектът "Добре дошли в училищната общност" е подпомогнат финансово от Столичната община, предвижда се в края му да бъде съставен наръчник със сценарии, работни листове, въпросници, използвани при работата в двете пилотни училища.
Чуйте подробности в разговора със Светлана Нанчева и Юрий Анджекарски.