Пътниците на германската авиокомпания "Луфтханза" (Lufthansa) трябва да се подготвят за възможни стачки на пилотите през следващите седмици. При проведено гласуване мнозинство от членовете на профсъюза "Ферайнигунг Кокпит" (Vereinigung Cockpit, VC) подкрепи стачни действия, съобщи говорителка на организацията, цитирана от ДПА.
Все още не е определена конкретна дата за стачката. Преговорният комитет на профсъюза ще вземе решение за следващите стъпки. В миналото при мащабни стачки "Луфтханза" е отменяла почти всички дневни полети.
Според синдиката в гласуването са участвали 90 процента от пилотите на "Луфтханза" и 95 процента от пилотите на "Луфтханза Карго" (Lufthansa Cargo). За стачни действия са се обявили съответно 88 и 96 процента от участниците. За да бъде валидно гласуването, най-малко 70 процента от засегнатите членове трябваше да подкрепят вота. Последният път, когато пилотите стачкуваха, беше през 2022 г.
Спорът е свързан с пенсионните схеми на около 4800 пилоти. Профсъюзът започна преговорите с искане за утрояване на вноската на работодателя, но в хода на седем кръга от преговори намали претенциите си. Въпреки това не е постигнато споразумение.
"Пенсионното осигуряване е основна основа на планирането на живота на пилотите – поне толкова важно, колкото и законоустановената пенсия", заяви Арне Карстенс, говорител на комитета за колективно договаряне. По думите му профсъюзът очаква "Луфтханза" да представи предложение за пенсионната схема, което да може да се договаря.
Основното дружество на "Луфтханза", което отчита загуби, в момента преминава през програма за преструктуриране. Изпълнителният директор Йенс Ритер заяви, че компанията не разполага със средства за допълнително финансиране на "и без това много добрата" пенсионна схема.
Стратегията на авиокомпанията също е обект на критики. Ръководството потвърди плановете си до 2030 г. половината от самолетите за къси и средни дестинации да се управляват от други дружества в рамките на концерна, където разходите за труд са по-ниски. За целта бяха създадени дъщерните авиокомпании "Сити еърлайнс" (City Airlines) и "Дискавър" (Discover).
И профсъюзът на пилотите "Ферайнигунг Кокпит", и организацията на кабинния екипаж УФО (UFO), защитаваща правата на стюардесите и стюардите, се противопоставят на тази стратегия. Стачки срещу стратегически корпоративни решения обаче не са разрешени, тъй като не са част от колективното трудово договаряне.