Конните преходи са нестандартен начин човек да опознае България. Маршрутите често преминават през места, недостъпни за масовия турист и са наситени с приключения и културни преживявания. Седмица на кон у нас струва между 1200 и 1500 евро – с нощувки в уютни къщи за гости. За тези, които търсят повече лукс, има и варианти с хотели, спа и минерални басейни, но цената естествено върви нагоре, научаваме от Димитър Попов, председател на Българската Асоциацията за устойчив туризъм.
Този вид пътувания привлича все повече клиенти от Западна Европа. Това не е масовият летен ваканционен модел, а специализирана ниша, в която България е със сериозни конкурентни предимства. "Конете имат важна роля в нашата история и традиции, наследени още от прабългарите, а конят е неразделно свързан с българския бит", отбелязва Попов в интервю за Радио България, и допълва:
Основните маршрути са в планинските райони, където добрите ездачи могат в тръс или галоп да яздят на големи разстояния. Конни бази има дори край София. "На час и половина от столицата, ти вече влизаш в една природа, която е непокътната. Можеш и свободно бродеща мечка да срещнеш! Такова нещо къде го има в Европа?"- реторично пита Попов. И допълва че чудесни условия за конни преходи има не само в планините край София, но най-вече в Стара планина, в Рила и Пирин.
Особено търсени са преходите в Еленския Балкан с посещение на манастири като Гложенския, както и маршрутите на седло в Родопите. Димитър Попов описва конкурентните предимства на българския конен туризъм:
"Много често в средите, които се занимават с конен туризъм, България се определя като "Европейската Монголия". Тук нямаме огради. Аз съм яздил в Италия, в Испания... Навсякъде частната собственост е оградена и то много здраво. А при нас просто преминаваш през овощни градини, яздиш в тръс, в галоп сред свободни пространства, без изкуствени заграждения. Това е много важно при конните маршрути."
Икономическият профил на този туризъм се характеризира с висока добавена стойност– освен за самата езда, туристите харчат значителни средства за настаняване в къщи за гости, за дегустации на вино и спа процедури и пр. Повечето от тях са заможни западноевропейци които идват в търсене на приключения и среща с различна култура.
"Основните пазари за конен туризъм в България са Великобритания, Германия, Австрия и Франция. От Полша и от Чехия също се забелязва интерес. Но за това нещо трябва реклама и по-целенасочена държавна политика, така че страната нида стане видима като дестинация за конен туризъм на световните пазари. Примерно ние отсъстваме изцяло от големите конни изложения в Испания или в Италия, където конните бази представят пакетите си пред широката публика. За съжаление конният туризъм у нас липсва като приоритет в туристическата стратегия на държавата, както и в националната реклама" – каза в заключение Димитър Попов.
Снимки: Пенгуин травъл