Снощи Tesla представи по-достъпна и олекотена версия на своя флагмански електромобил Model Y, тъй като компанията на Илон Мъск се подготвя за по-слабо търсене в САЩ след изтичането на федералните данъчни облекчения за електрически превозни средства, съобщава "Файненшъл таймс".
Представената "стандартна" версия на Model Y от 37 990 долара е с около 15% по-евтина от предишното базово предложение и има пробег, който е с 10% по-малък от премиум версията. Моделът има и по-малко функции, като липсва функция за автоматично управление, сензорен екран на втория ред и отопляеми седалки.
Компанията също така представи по-достъпна версия на своя седан Model 3, започваща от 36 990 долара.
След новината акциите на автомобилния производител спаднаха с над 4% по време на снощната търговия на Уолстрийт.
Графика на Tesla (в долари за акция)

Глобалните доставки на електромобили на Tesla за третото тримесечие достигнаха нов рекорд, тъй като американските потребители се втурнаха да купуват електрически автомобили преди отмяната на федералните данъчни облекчения от 7 500 долара.
Но групата предупреди за трудни тримесечия, тъй като президентът на САЩ Доналд Тръмп се стреми да отмени допълнително правилата за намаляване на вредните емисии на превозните средства.
Конкурентните производители на автомобили, включително Ford, Stellantis и General Motors (GM), разширяват своите бензинови и хибридни линии, тъй като прогнозират спад в продажбите на електрически автомобили и се стремят да се възползват от по-високите маржове от по-големите си пикапи и спортни автомобили.
Въпреки че по-достъпните модели на Tesla са предназначени да стимулират търсенето, анализаторите поставят под въпрос как те ще повлияят на маржовете на печалба на компанията. Tesla обмисляше пускането на още по-евтин модел на цена от 25 000 долара, но този план беше отменен миналата година, отблязва финансовото издание.
На брифинг през юли за финансовите резултати изпълнителният директор по инженерството на Tesla Ларс Морави подчерта, че целта на предлагането на по-достъпни модели, които компанията започна да произвежда през юни, е "да не се отрази негативно на приходите или брутния марж".
В допълнение към оттеглянето на стимулите за електрически автомобили от страна на американския президент Тръмп, Tesla също така продължава да се бори със слабо търсене в Европа поради политическия активизъм на Мъск, както и възхода на конкуренти като китайската BYD.
Продажбите на BYD във Великобритания са изпреварили тези на Tesla тази година, след като продажбите на китайската група скочиха почти 10 пъти през септември, според Обществото на производителите и търговците на автомобили. В световен мащаб BYD също е доста по-напред от Tesla с продажби на 1,6 милиона превозни средства тази година в сравнение с 1,2 милиона за компанията на Мъск.
Въпреки неотдавнашния завой към изкуствен интелект и самоуправляващи се роботизирани таксита, Мъск ще трябва да продаде още милиони електромобили и да постигне няколко други важни етапа, ако иска да получи предложеното възнаграждение на стойност 1 трилион долара през следващото десетилетие.