Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Вълнуващата нова европейска музика на Тобиас Хофман

| Интервю

Едно много силно начало на новия творчески сезон на Биг бенда на БНР ни очаква на 29 октомври. На сцената на Първо студио ще се качи германският саксофонист, композитор, аранжор и бендлидер Тобиас Хофман. Той е у нас за втория си концерт с бенда на радиото, след като през 2022 г. представи своя авторска музика.

Тобиас е роден през 1988 г. в Гьопинген (Германия) и в края на тинейджърските си години открива любовта си към музиката и саксофона. Образованието му преминава през обучения в
Университета за музика, театър и медии в Хановер, Консерваторията "Принс Клаус" в Грьонинген (Нидерландия) и Частния университет за музика и изкуства във Виена. Имал е шанса да работи с музиканти като Боб Минцер, Бени Голсън, Пол Кун и Джон Клейтън. Носител е на няколко национални и международни награди, свирейки в различни формации, сред които са награда от Американската гилдия на музикалните аранжори и композитори в Лос Анджелис и награда от списание Downbeat.


Той е търсен сайдмен, композира и аранжира музика за много състави, а личните му проекти са нонет и голям джаз оркестър.

През 2019-а става носител на първа награда в категорията "Бенд" на международния онлайн конкурс Made in New York Jazz Competition, където в журито са Лени Уайт, Ранди Брекър и Майк Стърн. По-късно същата година със своя нонет издава и дебютния си албум с авторска музика Retrospective.

Гостувал е на редица европейски джаз колективи, сред които NDR Bigband, RTV Slovenia Big Band, Big Band Radio Romania, както и германския Subway Jazz Orchestra.

През 2022-ра издава албума Conspiracy, този път със своя джаз оркестър, а през 2024 г. - със същата формация издава и последния си засега студиен запис Innuendo.


Наред с работата си с музиканти от цяла Европа Тобиас маркира и още две много важни лични срещи, които са му дали нов тласък, енергия и смисъл, че върви в правилна посока. Първата е с бившия музикален директор, главен диригент и аранжор на Биг бенда на Западногерманското радио Майкъл Абени.

"Запознахме се на концерт във Виена, където той свиреше на пианото, а аз бях сред публиката. (...) Попитах го дали би се съгласил да ми даде няколко урока, а той ми отговори: "Да, живея в Грац, просто ела там". В продължение на две години се срещахме от време на време. Благодарение на него получих безценна обратна връзка за музиката ми", споделя германският саксофонист в интервю за предаването "Джазавю".

Другата ключова фигура в израстването му като музикант е американският джазмен Ед Партика.

"Неговите съвети и начинът, по който мотивира хората, наистина промениха живота ми. Познаваме се от доста години, но се свързах с него едва през 2020 г., когато се намирах в много повратна точка в личен и професионален план. (...) Всъщност, все още помня точната дата - 18 февруари. Срещнах се с него в Грац и разговаряхме на всякакви теми. (...) Споделих му всичките си тревоги и мъки, а той ме подкрепи и ми каза: "Ела в Грац и учи при мен". Насърчаваше ме постоянно и ми помогна да израсна като музикант, композитор и аранжор", допълва младият саксофонист.


Хофман е един от малкото музиканти, които споделят, че Covid пандемията е била нещо положително за тях, осигурявайки нужното време за композиране.

Тобиас смята композиторския си подход за по-различен, в сравнение с онзи при предишния му концерт в Първо студио преди 3 години. В този период започва да изследва нови за себе си музикални територии като класическата или минималистичната музика. Разширявайки композиторските си нюх и умения, придобива повече увереност и вяра в музиката си.

"Може би звучи странно, но колкото по-луд става светът навън и колкото повече се променят обстоятелствата, толкова повече се обръщам към себе си и се опитвам да слушам вътрешния си глас. Подчертавам това, защото гласът ни като композитори или музиканти винаги е повлиян от нещо, не живеем във вакуум. Парадоксално или не, колкото по-напрегната и стресираща става заобикалящата ни среда, толкова повече се обръщам навътре и се опитвам да слушам артистичния си глас на композитор", споделя още Хофман.

Според него музиката му на моменти е предизвикателна за музикантите, но пък не отчита това като негативно.

"Повечето музиканти обичат да свирят по-сложни неща, но е нужно време за репетиции. От друга страна не искам да подготвя програма, с която да измъча бенда, искам те да са щастливи, че свирят моята музика, а не да я мразят", казва още музикантът.

Макар и често да е самотен процес, германецът смята, че композирането е неговият начин да бъде най-искрен със себе си и с публиката си. И въпреки че в последните години прави това основно вкъщи в изцяло дигитална среда, е щастлив.

"Понякога чакам с нетърпение да разбера, че в събота вечер няма да съм зает, за да седна и да се заиграя с хроматичната гама или с някои необичайни ритми. Любопитството ми се пробужда като на малко дете, което си играе с "Лего" и се чуди колко висока кула може да построи. Понякога и аз се чувствам така: "Докъде мога да стигна с тази идея, мога ли да направя това и онова, какво ще стане, ако махна тази нота". Това, разбира се, понякога отнема много време и енергия. Но ако се чудите какво би ме направило щастлив, просто ми дайте малко свободно време за композиране", допълва Тобиас.

Едно от най-големите вдъхновения върху музикалния му поглед в момента е класическата музика. Като студент изучава ренесансовия контрапункт при Орландо ди Ласо и други франко-фламандски композитори. Сега обаче е повлиян от "оркестрациите, формите и цветовете" в творчеството на по-съвременни композитори като Джон Адамс и Бенджамин Бритън.

"Това са неща, които със сигурност ще чуете в музиката ми. Истинският източник на вдъхновение от класиката е структурата. Творчеството ми е много далече от стандартната структура тема - хорус - соло", споделя още саксофонистът.

Музикантът работи и по аранжименти за друг български биг бенд състав - Sofia Jazz Collective. С автора на композициите - барабаниста Борислав Петров, се запознават официално при предишното му гостуване в София, макар да са завършили едно и същo учебно заведение, Prins Claus Conservatorium в Грьонинген, макар и в различни години. В пиесите, които са част от репертоара на формацията Jazzanitza, германецът се среща с голямото предизвикателство на неравноделните ритми, и изобщо с особеностите на българския фолклор, вплетен в тази музика на Петров.

"Това е комбинация от джаз и българска народна музика. Във вашите музикални традиции има толкова много орнаменти, за които знам, но са ми твърде далечни, за да ги разбера наистина. Но пък имате страхотни джаз музиканти, които са добре запознати с това и се уча от тях. Боби ми изпрати няколко изпълнения на Теодосий Спасов и Иво Папазов. За известен период слушах по цял ден само това. Той ми даде и някои конкретни идеи, информация за елементи, които да имам предвид. На практика трябваше да науча много за историята на фолклорната ви музика, след това да разбера откъде мога да черпя идеи и структури и накрая как да приложа джаз навиците си в това. Старая се да съчетая тези две неща възможно най-добре", казва още Тобиас Хофман за работата си по аранжиментите за Sofia Jazz Collective.


Какво можем да очакваме на концерта в Първо студио от Биг бенда на БНР и Тобиас Хофман?

"Има няколко неща, на които непременно държа, когато структурирам всяка една програма. Първо и много важно - как да поддържам интереса на публиката. Опитвам се преди всичко да намеря разнообразие от ритми, от солисти и от темпа. В конкретния случай програмата за сряда включва едно парче от първия ми албум с моя нонет, няколко от Conspiracy, които вече сме свирили с вашия биг бенд, а най-много ще са парчетата от последния ми албум Innuendo. Ще споделя, че ще изпълним и пиеса, за която това ще е световна премиера", пояснява саксофонистът.

Германецът все още пази топли спомени от концертите си у нас, а гостуването му на Биг бенда на БНР е бил особено емоционално.

"Всъщност, това беше първият път, когато моя вече записана музика беше изпълнена от друг бенд. Не знаех как ще се получи. Дори не знаех дали музикантите ще я харесат, но бързо стана ясно, че те се наслаждават на тази музика и бих казал, че бяха повече от положително настроени към нея, което, разбира се, направи и мен по-спокоен и щастлив. Концертът беше разпродаден, а публиката беше толкова заинтересована и въодушевена от музиката ми! Това е нещо, което винаги ми прави впечатление тук. Свирил съм и с бенда на Ангел Заберски няколко пъти, но всеки път в залите е пълно с хора, които истински се интересуват от музиката и това е страхотно. Помня много ясно и един конкретен момент след предишния концерт с Биг бенда. Възрастен господин дойде при мен и ми каза, че отдавна се интересува от джаз и че според него моята музика е от бъдещето. Бях изключително развълнуван, че някой, който би могъл да ми е дядо, казва това", допълва Тобиас.

Саксофонистът определя и като изключително позитивно, че Антони Дончев и БНР разширяват границите на европейския джаз, давайки шанс на млади музканти.

Концертът на Биг бенда на БНР и Тобиас Хофман, който е част от проекта "Нова европейска музика", е на 29 октомври, сряда, от 19.00 ч., в Първо студио, а билети можете да закупите в рекламно информационния център на БНР, както и в мрежата на "Ивентим".

Какво още сподели Тобиас Хофман - чуйте в интервюто на Иван Нотев за предаването "Джазавю" в началото на статията.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна