7
Трябва ли да има здравно образование в българските училища - част втора по темата в подкаста на БНР "В центъра на системата"
Как и къде двама известни инфлуенсъри - Виктория Първанова и Елиаса Хасан споделят с ученици от горните класове за важните теми в сексуалното и полово съзряване?
Може ли библиотеката да бъде място за подобряване на психичното здраве?
Какво е и и как действа "Библиотерапията"?
Слушайте епизода тук:
Гости по темата са:
📚️ Ралица Згалевска - Българска асоциация по семейно планиране - координатор проекти, партньорства и кампании
📚️ Спаска Тарандова - директор на фондация "Глобални библиотеки - България"

От разговора ще научите:
📚️ Как да преодоляваме емоциите през книгите и добрият опит в Казахстан
📚️ Методът - "Библиотерапия"
📚️ Колелото на емоциите и децата в библиотеката
📚️ Приказко-терапия- една работеща формула
📚️ Как държава-училище и неправителствен сектор да бъдат в полза на учениците
📚️ Инфлуенсъри в училищата разказват за кондомите
📚️ Асоциацията по семейно планиране с добри практики за полова култура
📚️ Не лекуваните полови инфекции причина за репродуктивни проблеми
📚️Как от дигиталния свят инфлуенсърите се изявяват в живия живот

Какво знаят българските ученици за репродуктивното си здраве, за психичното си благополучие и за начините да се предпазват от заболявания и зависимости?
"Здравната грамотност трябва да започва от ранна възраст"
Българската асоциация по семейно планиране вече трета година реализира образователни кампании в училища в София, Казанлък, Пирдоп и Стара Загора. Те включват срещи с ученици от 9-и и 10-и клас, на които се говори за репродуктивно здраве, предпазване от сексуално преносими инфекции и използване на контрацептивни средства.
"Нашата цел е младите хора да получат точна, достъпна и навременна информация, преди да научат от опит колко висока може да бъде цената на незнанието, обясни Ралица Згалевска от Българска асоциация по семейно планиране - координатор проекти, партньорства и кампании.
По думите ѝ, кампанията има огромен интерес сред учениците, които често задават въпроси, показващи липсата на базови знания за тялото и сексуалното здраве.
"Имаме случаи, в които децата за първи път виждат презерватив и се чудят защо е с лубрикант. Питат дали може да се забременее от анален секс, как се определя овулацията, опасна ли е цветната бременност. Това показва колко е важно някой да им обясни спокойно и компетентно, допълни тя.
Инфлуенсърите като посредници между знанието и младите
За да достигне до учениците по разбираем начин, БАПСЗЗ включва и популярни млади инфлуенсъри, които обучава да говорят по темите на репродуктивното здраве.
"Младите хора слушат своите връстници повече, отколкото родителите и учителите. Затова решихме да работим с инфлуенсъри – хора, на които те вярват. Те не проповядват, а споделят от свое име, с разбираем език и без морализаторски тон,“ каза Згалевска.
Тя подчерта, че образованието в тази област е не просто социална, а и икономическа необходимост:
"По-евтино е да научим децата как да се предпазват, отколкото после да лекуваме последствията от незнанието - безплодие, хронични инфекции или психологически травми.

Библиотеките като центрове за здравна грамотност и психично благополучие
Спаска Тарандова, директор на Фондация "Глобални библиотеки - България" подчерта значението на библиотеките като общностни центрове за здравна и емоционална грамотност.
"Библиотеките отдавна не са само място за книги. Те са средище, в което се говори и за здраве – физическо и психично,“ обясни Тарандова.
Фондацията прилага в десетки библиотеки у нас иновативни подходи като библиотерапия, приказкотерапия и „колелото на емоциите" – методи, които помагат на децата и младежите да осмислят трудни житейски ситуации чрез литературата.
"Имаме вече близо 400 обучени библиотекари, които знаят как да препоръчват книги според конкретна ситуация – загуба, раздяла, тревожност. През историите младият човек разбира, че не е сам и че всяка емоция може да бъде осмислена, разказа тя.
Нуждата от системен подход
И двете експертки са категорични, че кампанийният подход не е достатъчен. Необходимо е здравното образование да стане постоянен елемент от учебната програма, а не само инициатива на отделни организации.
"Учителите не могат да поемат всичко сами. Нужно е партньорство между училища, неправителствени организации, здравни специалисти и психолози,“ подчерта Спаска Тарандова.
Тя дава и пример от Казахстан, където в детските библиотеки децата могат ежедневно да се консултират с психолог:
"Децата отиват доброволно, без принуда. Говорят за това, което ги тревожи, и намират подкрепа. Това е модел, който може успешно да се приложи и у нас."
Темата за здравното образование обединява здравеопазването, образованието и културата. Посланието на експертите е ясно:
"Информираните деца стават отговорни възрастни".
Очакваме вашите сигнали, коментари и предложения на имейл: gergana.hrischeva@bnr.bg
Всички епизоди на подкаста ще намерите:
Apple Podcasts през iTunes