Потребителските нагласи в Германия за декември се повишиха слабо от 7-месечното дъно, достигнато през ноември, благодарение на засилване на склонността за покупки и намаляване на нивото на спестовност, но при влошаване на икономическите и на очакванията за доходите.
Това показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 2000 потребители, проведено в периода между 30 октомври и 10 ноември 2025 г.
Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за декември) се повиши до -23,2 пункта от -24,1 пункта месец по-рано, потвърждавайки пазарните прогнози.
"Потребителският климат в момента стабилизира почти на нивото от предходната година. Това е добра новина и за сектора на търговията на дребно по отношение на коледните разходи, като данните показват стабилен бизнес. Потребителите имат нагласи за пазаруване подобни на тези от миналата година. От една страна, това показва известна стабилност в потребителските настроения, но от друга страна, разкрива и че потребителите не очакват значително възстановяване в краткосрочен план", отбеляза Ролф Бюркл, експерт в института GfK.
GfK индекс на потребителските нагласи в Германия

Институтът GfK използва четири подиндекси - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и за склонността да се пазарува и да се спестява - за текущия месец (в конкретния случай за месец ноември), за да определи настроенията за следващия месец (за декември 2025 г.).
Германските потребители остават предпазливи в оценката си за икономическите очаквания за следващите 12 месеца, като съответният индикатор се понижи през ноември с 1,9 пункта до -1,1 пункта. Въпреки това понижение, икономическият индикатор все още отбелязва слабо увеличение с 2,5 пункта спрямо същия период на миналата година. Потребителите обаче продължават да не очакват значително възстановяване в близко бъдеще.
Индексът, измерващ очакванията на потребителите за техните доходи и финанси, намалява през ноември за втори пореден месец, достигайки 8-месечно дъно от -0,1 пункта спрямо +2,3 пункта през октомври.
За разлика от очакванията за доходите, готовността за покупки се увеличава за втори пореден месец, като съответният индикатор се покачва през ноември до -6,0 пункта от -9,3 пункта през октомври. Това е най-високото ниво на склонността за покупки от април насам.
Нарастването на желанието за покупки отразява известното намаляване на склонността за спестяване, като съответният подиндекс се понижава до 13,7 от 15,8 пункта месец по-рано.