Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Американският журналист Ед Кемик: Медийната картина в България е трудно описуема

Ед Кемик е американски журналист. Работил е повече от 35 години за печатни и онлайн медии в САЩ. Дълго време се е занимавал и с медийна грамотност и медийна етика. През 2013-а година основава свой електронен вестник. Работил е като репортер, редактор, коментатор и издател. Той е и автор на книгата „The Big Sky, By and By”, в която събира всичките си журналистически текстове.

За пръв път съм в България и признавам, че не съм запознат особено с медийната картина в страната ви. Но съм чувал от различни места, че свободата на словото е занижена през последните години. По всичко, което знам и разбрах в последствие, съм наясно, че тук журналистиката е опасна и предизвикателна професия. Това, че 90% от медиите са собственост на един човек е непонятно за мен, а малкото независими медии са под натиска на правителството и определени личности. Ситуацията е толкова трудно описуема, че дори не знам какъв съвет да дам на колегите журналисти в България”, каза в интервю за Радио Благоевград американският журналист и добави:хубавото в крайна сметка е, че откакто съм тук всички хора, с които се срещнах – ученици по журналистика, работещи журналисти, публични личности, всички са много заинтересовани по темата за свободата на словото и имат своите виждания какво могат да направят, за да променят ситуацията в положителна посока. Като цяло се запознах с малка част от битието на хората в България, но това, което видях ,е много окуражаващо и вдъхновяващо с всички тези млади и интелигентни хора, които непрекъснато говорят по проблемите”.

Снимка

- Да, но към днешна дата България е на 111-о място в класацията за свободата на словото в света и на последно място по свобода на словото в Европа. Как това може да бъде променено?

Не знам какво точно да кажа. Аз съм тук в ролята си на дългогодишен журналист, който е работил 35 години за ежедневници и преди 5 години сам започнах да издавам онлайн медия, която въпреки, че достига до малко хора, ми даде много голяма свобода на словото и независимост. Освен, че имам свободата да пиша по теми, които преценя, че са интересни за хората, си изкарвам прехраната вече 5 години по този начин. Имам и хора, 3000-4000, които са се абонирали, за да се информират от моята медия и се опитвам да насърча младите хора тук да правят същото, имам предвид да преследват своите мечти и цели, в които вярват.

- За повечето българи вероятно звучи странно определението „независима медия“. От какво българските медии се нуждаят, за да бъдат независими? Възможно ли е тук, според вас?

Общо взето това, което разбрах от личен опит е, че можеш да създадеш сайт, за който обаче е важно да имаш рекламодатели и дарения от читатели. А журналистите, с които говорих казаха, че това е много трудно, почти невъзможно тук, защото е трудно да се привлекат рекламодатели дори във вече наложени медии. Бях в офиса на един от българските сериозни ежедневници и разбрах, че за 24 страници те имат само 1 реклама и че издръжката им всъщност идва от самия собственик, който е сериозен бизнесмен. Така че наистина не знам какво да кажа. Наистина се надявам, че може да се намери някакъв фонд, фондация на регионално, национално, дори на чуждестранно ниво, който да помага на медиите да са независими и да работят в името на демокрацията. Но общо взето сами трябва да намерите решение по този казус.

- Независимост, свобода на словото... сега към една друга тема - фалшивите новини, сериозен проблем навсякъде. Какъв е вашият съвет, как аудиторията да разпознава фалшивите новини?

Не знам дали има лесен начин за разпознаване на фалшивите новини и борба с дезинформацията, но е важно да се увериш, че четеш надеждни източници. Най-простият начин да разпознаеш фалшива новина е да влезеш в интернет и да подложиш всичко, което е изсипано там, под съмнение и да се довериш на това, което е публикувано само от доказани медии като вашата, например или чужди национални медии. Просто се уверете, че когато търсите дадена информация я получавате от най-достоверните източници. А пък ако е фалшива новината в повечето случаи тя е без официален източник.

- Смятате ли, че е важно обществото да знае кой е собственикът, който стои зад дадена медия?

Определено мисля че е от полза за читателите да знаят кой е собственикът на дадена медия или коя е компанията, която стои зад нея, защото някои от тях се разпознават от обществото като почтени, а други не.

- Има ли разлика в начините на събиране на информация от медиите в България и в Америка?

До сега в Америка винаги съм работил за по-малки медии и моят опит е малко по-различен от този на колегите ми в по-големите медии. Аз всъщност съм тук, защото съм осъзнал, че малките медии също играят голяма роля. При събирането на новини в Америка журналистите не се сблъскват с чиновници и със съдебни пречки. Най-голямото различие е, че там имаме свободен достъп до документи и база с данни, до които вие вероятно нямате достъп.

- Какво бихте искали да посъветвате българските ви колеги и студентите по журналистика?

Моят съвет е да обоготавят знанията си непрекъснато по най-добрия за тях начин, независимо дали са технически умения или познания в политиката, социални и културния живот и да не спират да търсят опит от медии в други държави там, където свободата на словото е факт. Колкото по-голям опит имат хората в това, толкова по-добре ще отстояват правата си пред властта. Както знаем, всички много обичат да говорят и коментират в Инстаграм, Фейсбук, но като теглиш чертата всичко свършва с мода и спорт. Всички много говорят по актуални теми, но те не са журналисти. Обществото се нуждае от журналистите, които да правят качествени разследвания.​




БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

„Дари добро“ – кампания на ДГ „Синчец“ по повод 21 ноември

На 21 ноември православната църква отбелязва празника Въведение Богородично, а в българския народен календар е отреден за Ден на християнското семейство. Ден, в който напомняме за важността на семейството като основна ценност, обединена около вярата, обичта и добротата. По повод днешния празник вече от няколко години екипът на детска градина..

публикувано на 21.11.24 в 13:20

Религията в училище учи децата на морални ценности и толерантност

В Деня на християнското семейство четвъртокласници от Трето основно училище „Димитър Талев“ гостуваха в ефира на Радио Благоевград . Възпитаниците на Николай Михов – преподавател по религия в учебното заведение, разказаха за историята на празника и посланията, които той носи. „Изключително лесно се преподава религия на малки деца, защото, за щастие,..

публикувано на 21.11.24 в 12:29

Политиците у нас вече се продават през скандала, а не с посланията

През последните години политическото говорене у нас става все по-неслушаемо, защото отдавна вече медийните аудитории и публиката го възприемат като демагогско, лъжливо, като послания, на които не може да се вярва. Това означава, че една от най-важните тенденции по отношение на говора на политиците е, че фактите и логиката са изместени от стила на..

публикувано на 21.11.24 в 11:39

Честваме Световния ден на географските информационни системи

На 20 ноември повече от 140 държави отбелязват 25-ия Световен ден на Географските информационни системи (ГИС). У нас националното събитие е международната конференция „Обединени в ГИС решенията създаваме по-добро бъдеще“, която дава  възможност да се научи всичко най-ново от света на Географските информационни системи и тяхното приложение...

публикувано на 20.11.24 в 09:48

Защо е важно да внесем цвят в зимния си гардероб?

Хората забравихме какво е да се радваме на цветовете, защото самите ние станахме едни такива безцветни, апатични и навъсени. Защото все някой ни е крив пред погледа, защото вместо да се усмихнем на вятъра в косите ние се дразним, че ни се е развалила прическата. Ей такива работи, хлапе... Добре, че не ги разбираш. И ако утре или след време някой..

публикувано на 19.11.24 в 19:49

Планините в България издават албум всеки ден. Време е да подкрепим техните артисти!

Планините в България издават албум всеки ден. Време е да подкрепим техните артисти. С това послание кампанията на WWF „Абонирай се за природата“ ни призовава да вдигнем за миг очи от виртуалния свят и да обърнем внимание на живата планета, която ни заобикаля. Нейните артисти нямат почивен ден, но въпреки това изпълненията им сякаш остават..

публикувано на 19.11.24 в 14:00

WWF стартира кампанията си „Абонирай се за природата“

Природозащитната организация WWF България постави началото на своята кампания „Абонирай се за природата“. С любопитна заигравка с някои от популярните стрийминг платформи и хитови сериали, WWF отправя посланието, че изчезването на дивата природа не е кино. То се случва в нашия живот и всички ние участваме в него с ежедневните ни решения...

публикувано на 19.11.24 в 11:58