Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Рестартирай Европа: Ситуацията с Covid-19 създава предпоставки за увеличение на потребителските измами, свързани с общественото здраве

Ситуацията с Covid-19 създава предпоставки за увеличение на потребителските измами в Европейския съюз, свързани с общественото здраве. Недобросъвестни търговци рекламират и продават продукти като защитни маски, защитни шапки и дезинфектанти за ръце, бактерицидни лампи, хранителни и други продукти, за които твърдят, че „предпазват”или „лекуват“ инфекции.

„Такива реклами не трябва да се толерират, защото много потребители ги приемат за „чиста монета“, а това може да се окаже опасно за тяхното здраве“ – коментира Богомил Николов, изпълнителен директор на Асоциация „Активни потребители“, където ежедневно се получават множество сигнали за подобни нелоялни търговски практики. Затова, експертът съветва потребителите да развият „филтър на критичност“ към подобни оферти, да слушат по-внимателно експертите /лекарите/, а не търговците, да се увеличи контролът и да има по-сериозни глоби за подобни търговски практики.

Още на 23 март 2020 г., комисарят по въпросите на правосъдието и потребителите Дидие Рейндерс изпрати писмо до редица платформи, социални медии, търсачки и уебсайтове за пазаруване, с искане за съдействие в борбата с измамите на техните платформи, след като мрежата за сътрудничество в областта на защитата на потребителите прие обща позиция.

„Въпреки, предприетите мерки за намаляване на онлайн измамите в Европейския съюз, има какво още да се направи в тази посока“, категоричен е Богомил Николов. Според него, европейското законодателство и институции не са толкова бързи, когато става дума за спешни реакции. Затова, „трябва да си напишем домашното тук и да пресечем тези реклами с по-високи глоби за нарушителите и с повече отговорност у потребителите“ – допълва експертът.

Разнопосочни са мненията на потребители от Благоевград. Част от тях споделят, че биха си купили онлайн продукти, касаещи здравето им, само ако имат нужда от тях. Според други, „рекламата е голямо нещо, затова човек трябва да внимава на какво да се довери и на какво не“, но биха пробвали нещо ново. Трети пазаруват не на всяка цена, а само определени продукти.

Репортаж на Биляна Славчева можете да чуете в звуковия файл – > 


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Конкурс за ученици „Самоков – думи, които оставят следа“

Регионалният съвет за развитие – Самоков обяви конкурс по повод 1 ноември – Деня на народните будители. В конкурса могат да участват ученици на възраст от 13 до 18 години. Задачата е да бъдат издире ни цитати, мисли и откъси, посветени на Самоков. Най-добрите предложения ще бъдат изписани върху пейки в Самоков и Боровец. Жури ще оцени..

публикувано на 09.10.25 в 16:38

20 години Дневен център „Светлина“ - Благоевград

По данни на СЗО повече от един милиард хора по света са с увреждания. И макар да имат някакъв дефицит, те са хора като всички нас - мечтаят, обичат, харесват или не харесват, творят. А изкуството е начинът, по който хората с увреждания най-лесно могат да се впишат в обществото, каза в студиото на Радио Благоевград Вера Павлова, ръководител на..

публикувано на 09.10.25 в 16:31

Български журналисти посетиха Южна Корея по повод 10 години партньорство между двете асоциации

Българската журналистика е единственият европейски партньор на Асоциацията на корейските журналисти – сътрудничество, което вече десет години изгражда мостове между култури, професионални стандарти и приятелства. По повод юбилея делегация на Съюза на българските журналисти, водена от председателя Снежана Тодорова, посети Южна Корея. За смисъла на..

публикувано на 09.10.25 в 11:12

Тютюнопроизводителите ще получат държавна помощ de minimis заради сушата

От 20 октомври до 10 ноември тази година се открива прием на заявления за кандидатстване по държавната помощ de minimis за подпомагане на земеделски стопани, произвеждащи оранжерийна продукция (като домати, краставици, пипер, ягоди и малини), както и на производителите на картофи, тютюн, култивирани гъби и маслодайна роза. Това реши на свое..

публикувано на 09.10.25 в 10:38

Национална кампания срещу създаването на мегаферми за селскостопански животни

На 2 октомври, когато отбелязахме Световния ден на селскостопанските животни, сдружение КАЖИ  (Кампании и Активизъм за Животните в Индустрията) стартира национална кампания срещу разрастването на една от най-големите птицеферми в страната, намираща се във великотърновското село Дебелец. Инвестиционният проект предвижда капацитетът на комплекса да..

публикувано на 09.10.25 в 09:57

Биоградинки прави планинар в детските градини в Благоевград

Вече 3 детски градини от общо 13 имат своята биоградинка в Благоевград. „Целта е освен малчуганите да се докоснат до градинарството, да се засили връзката детска градина - деца – родители“, обясни планинският водач Маргарита Ангелова. Идеята е създадена от директорката на ДГ 10 "Мак" Галина Арабаджиева, където ходи дъщеря и Йоана. Маргарита има..

публикувано на 08.10.25 в 18:20
Пламен Димитров

Пламен Димитров, КНСБ: Предлагаме повишаване на корпоративния данък и по-голямо данъчно облекчение за родителите

В Международния ден за достоен труд Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) обяви идеи за данъчни реформи, сред които въвеждане на необлагаем минимум на доходите на физическите лица, повишаване на корпоративния данък, значително повишаване на размера на данъчните облекчения за работещи семейства с деца.  В ефира на Радио Благоевград..

публикувано на 08.10.25 в 11:51