Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Рестартирай Европа: В очакване на по-добър туристически сезон през 2021 година

Туризмът безспорно е един най-засегнатите икономически отрасли в условията на пандемията от коронавируса. Съгласно данни на Евростат за Европа в периода януари-септември 2020 г. е регистриран спад в туристическите пътувания от 49% спрямо 2019 г., като през месеците март-юни 2020 г. този процент е достигал до 90 на сто. Нагласите за предстоящия летен туристически сезон коментира доцент д-р Гергана Ангелова от Стопанския факултет на ЮЗУ „Неофит Рилски“-Благоевград:

“Съгласно едно проучване, направено от огромния онлайн посредник „Трип Адвайзър“ през месец януари, проведено сред пътуващи от страни като Великобритания, Германия, Италия, Австралия, Япония и САЩ, се очертават няколко основни тенденции относно пътуванията през 2021 година. На първо място хората споделят, че планират да пътуват след втората половина на 2021 година, като най-нетърпеливи се оказва това да бъдат туристите от Германия и Великобритания. На второ място като тенденция се откроява ключовият фактор за увереността и спокойствието на пътуващите и това ще дойде от ваксинациите, както от страна на пътуващите, така и от страна на приемащата дестинация. Вътрешният туризъм или т.н. „домашен“ туризъм отново ще има значителен дял и през тази година. И последната тенденция, която се откроява в това проучване е свързано със заведенията за хранене. Потребителите споделят, че са нетърпеливи  да се хранят отново навън, но въпреки това търсенето на заведения от типа „takeaway” (тейкъуей) , предоставящи храна за вкъщи ще остане високо и през 2021 година.“


Очакванията на туристическия бизнес у нас за предстоящия летен сезон са да бъде по-добър от 2020 г., но да остане по-слаб от този през 2019 г., като разликата ще бъде 20-23%. В ситуация на пандемия се очаква българинът да предпочете пътувания и почивки у нас. Вътрешният туризъм отново ще получи значителен тласък.

„На ниво настаняване се предпочитат къщите за гости и самостоятелните места за настаняване. Това , разбира се, е тенденция, която се наблюдава не само в България, но и в международен план. Дори Германия регистрира 56% активност във вътрешния туризъм за миналата година в сравнение с едва 36% през 2019 година.“

Освен България, другите две предпочитани дестинации за българите са Гърция и Турция. Гръцките власти вече дадоха яснота относно мерките и условията за посрещане на туристите с откриването на летния сезон на 14 май.

„Това, с което Гърция изпреварва и България и Турция като конкурентни дестинации е, че в нея протича много активно ваксиниране на персонала на заетите в туризма, което е много успокояващ фактор за всички туристи, които смятат да пътуват до Гърция. И това ваксиниране ще приключи до началото на сезона. Дори интересното е там, че дори към настоящия момент вече има цели острови, които се определят като свободни от COVID. Това, разбира се, са малки острови с местно население около хиляда души.“


Това явление се наблюдава и в Хърватия и в някои райони на Турция. В случай на заразяване, туристите в Гърция ще бъдат хоспитализирани, като разходите ще бъдат изцяло поети от държавата. Според доцент Ангелова, прогнозите са Гърция и Турция да поддържат по-високи цени на туристическите пакети. Причината е, че местата за настаняване ще работят с по-малък капацитет и повече персонал. Заведенията извън хотелите ще бъдат с капацитет до 30%, като престоят за чай или кафе ще бъде ограничен до 20 минути, а за основно хранене – 40-45 минути.

„В България цените също остават увеличени, но пък от бранша ни уверяват, че това ще бъде ма сметка на едно доста по-високо качество. Това, което България трябва да направи този летен сезон ,е да запази имиджа на здравословна и безопасна дестинация, тъй като тя получи печат за здравословна и безопасна дестинация от Световния съвет по пътувания и туризъм. А кризата колкото и неблагоприятно икономическо  явление да е, тя се явява и възможност за промяна, за един ребрандинг на България или за изграждане и задържане на нов, положителен имидж на бранд „България“.

Чуйте в звуковия файл репортажа на Димитър Джаджаров.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Конкурс за ученици „Самоков – думи, които оставят следа“

Регионалният съвет за развитие – Самоков обяви конкурс по повод 1 ноември – Деня на народните будители. В конкурса могат да участват ученици на възраст от 13 до 18 години. Задачата е да бъдат издире ни цитати, мисли и откъси, посветени на Самоков. Най-добрите предложения ще бъдат изписани върху пейки в Самоков и Боровец. Жури ще оцени..

публикувано на 09.10.25 в 16:38

20 години Дневен център „Светлина“ - Благоевград

По данни на СЗО повече от един милиард хора по света са с увреждания. И макар да имат някакъв дефицит, те са хора като всички нас - мечтаят, обичат, харесват или не харесват, творят. А изкуството е начинът, по който хората с увреждания най-лесно могат да се впишат в обществото, каза в студиото на Радио Благоевград Вера Павлова, ръководител на..

публикувано на 09.10.25 в 16:31

Български журналисти посетиха Южна Корея по повод 10 години партньорство между двете асоциации

Българската журналистика е единственият европейски партньор на Асоциацията на корейските журналисти – сътрудничество, което вече десет години изгражда мостове между култури, професионални стандарти и приятелства. По повод юбилея делегация на Съюза на българските журналисти, водена от председателя Снежана Тодорова, посети Южна Корея. За смисъла на..

публикувано на 09.10.25 в 11:12

Тютюнопроизводителите ще получат държавна помощ de minimis заради сушата

От 20 октомври до 10 ноември тази година се открива прием на заявления за кандидатстване по държавната помощ de minimis за подпомагане на земеделски стопани, произвеждащи оранжерийна продукция (като домати, краставици, пипер, ягоди и малини), както и на производителите на картофи, тютюн, култивирани гъби и маслодайна роза. Това реши на свое..

публикувано на 09.10.25 в 10:38

Национална кампания срещу създаването на мегаферми за селскостопански животни

На 2 октомври, когато отбелязахме Световния ден на селскостопанските животни, сдружение КАЖИ  (Кампании и Активизъм за Животните в Индустрията) стартира национална кампания срещу разрастването на една от най-големите птицеферми в страната, намираща се във великотърновското село Дебелец. Инвестиционният проект предвижда капацитетът на комплекса да..

публикувано на 09.10.25 в 09:57

Биоградинки прави планинар в детските градини в Благоевград

Вече 3 детски градини от общо 13 имат своята биоградинка в Благоевград. „Целта е освен малчуганите да се докоснат до градинарството, да се засили връзката детска градина - деца – родители“, обясни планинският водач Маргарита Ангелова. Идеята е създадена от директорката на ДГ 10 "Мак" Галина Арабаджиева, където ходи дъщеря и Йоана. Маргарита има..

публикувано на 08.10.25 в 18:20
Пламен Димитров

Пламен Димитров, КНСБ: Предлагаме повишаване на корпоративния данък и по-голямо данъчно облекчение за родителите

В Международния ден за достоен труд Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) обяви идеи за данъчни реформи, сред които въвеждане на необлагаем минимум на доходите на физическите лица, повишаване на корпоративния данък, значително повишаване на размера на данъчните облекчения за работещи семейства с деца.  В ефира на Радио Благоевград..

публикувано на 08.10.25 в 11:51