Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Социалната мрежа в помощ на потребителите

През есенно-зимния сезон, потребителите сме изправени пред различни потребителски казуси и проблеми – като започнем от нелоялните търговски практики по отношение цените на храни и стоки, преминем през високите сметки за ток, парно и други услуги, та стигнем до измамни промоции и други търговски оферти. Факт е, че в повечето случаи, когато имаме потребителски проблем, не сигнализираме на контролните органи, а споделяме за него в социалната мрежа, търсейки там съдействие, съвет или просто подкрепа от хора, изпаднали в подобна ситуация. Именно поради тази причина, вече съществуват не малко потребителски интернет страници, в които хората споделят не само своите потребителски казуси, но и търсят решение на проблемите. Това е една от целите на новосъзданената Фейсбук страница „Ние, потребителите“.

„Много спонтанно се роди идеята за тази страница. При пореден проблем, който споделих в моя профил в социалната мрежа на тема потребителски права, един от моите приятели в коментар написа, че може би е добре да има повече информация и да се говори повече по тези теми, и да има едно място, на което да се случва всичко това. И така се роди идеята за тази страничка, буквално за минутки я създадохме и сложихме първите постове, които ориентират потребителите кои са техните основни права и как могат да ги защитават“коментира за Радио Благоевград Габриела Руменова, експерт в сферата на потребителската защита, която познаваме и като бивш PR в КЗП. Тя е и един от създателите на Фейсбук страницата „Ние потребителите“.

Вече са публикувани първите постове, които отговарят на конкретни потребителски въпроси. Част от казусите се използват като пример затова, какви са потребителските ни права при различни проблеми. Едни от първите запитвания са били по повод създаването на фалшиви Фейсбук страници, от които се предлагат фалшиви стоки на известни брандове. Друг проблем е опитът на различни сайтове за кражба на личните данни на потребителите, което е сериозно нарушение.

„Според Фейсбук се оказва, че около 5 % от регистрирането месечно профили са фалшиви, а само през втората половина на миналата година, са изтрити над 1,7 милиарда фалшиви Фейсбук профили. Това означава, че трябва да сме много внимателни, когато изискват от нас лични данни, защото, съгласно Регламента за личните данни, могат да ни бъдат изискани точно толкова, колкото са необходими за предоставянето на даден вид услуга. Всичко друго се счита за незаконно и нарушение на Регламента“, уточни още експертът.

В страницата „Ние, потребителите“ се повдигат и теми, касаещи проучвания по дадени потребителски въпроси, както и актуалната социално -икономическа обстановка. От проведено наскоро проучване например, става ясно, че расте броят на промоционалните продукти в нашите „потребителски кошници“, а това означава, че купуваме все повече стоки с намалени цени.

„И тук идва следващото голямо предизвикателство - нелоялните търговски практики, към които ставаме все по-уязвими в трудния баланс да си набавим необходимото и правилно да разпределим средствата от бюджета си. Нашият съвет винаги е да се интересуваме повече за правата си, да разбираме защо трябва да знаем за тях и винаги да бъдем активни като потребители. Да си търсим правата и да търсим помощ в нашата страничка, това обогатява нашата потребителска култура и показва на потребителите и на търговците, как трябва да се развиват отношенията им“, обясни още Габриела Руменова, създател на Фейсбук страницата „Ние, потребителите“.

Подробностите можете да чуете в интервюто на Биляна Славчева с Габриела Руменова:






Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Годината на Зелената дървена змия: Какво ни предстои и как да привлечем изобилието в нея?

За разлика от Григорианския календар, съблюдаван в повечето части на света, китайският е базиран върху движенията на Луната. Подобно на западния зодиак, китайският е разделен на 12 цикъла, всеки от които с продължителност една година, вместо един месец. Началото на китайската Нова година обикновено се пада между 21 януари и 20 февруари. През 2025..

публикувано на 30.01.25 в 18:50

Да спасим културното наследство в село Извор

Продължава дарителската кампания  за набирането на средства за възстановяване на сградата на читалището в радомирското село Извор. Това увери в ефира на Радио Благоевград Димитрина Мирчева, секретар и един от инициаторите за запазване на културния институт. Години наред мечтите на жителите на Извор са били свързани да бъде възстановен..

публикувано на 30.01.25 в 17:18

Над 8000 тютюнопроизводители ще получат подпомагане за 2024 година

8 528 са тютюнопроизводителите, които ще получат подпомагане по Схемата „Преходна национална помощ за тютюн“, за кампания 2024 г. Заявените количества са общо 17 168 092 кг. От тях 7 272 производители са заявили 8 543 183 кг. „Басми“, 731 производители - 871 452 кг. „Каба-Кулак“, 455 производители - 1 975 847 кг. „Бърлей“ и 70 производители - 5..

публикувано на 30.01.25 в 15:00

Цените на храните в Германия са почти като в България, за разлика от доходите

„В Германия се живее спокойно и добре, цените на храните са почти като в България, но данъците са доста по-високи“. Такива са впечатленията на нашия редовен слушател Сашо Симеонов, който през лятото живее в родното си село Бабинска река, в община Бобов дол, а зимата пребивава при свои близки в Берлин, Германия. Специално за рубриката..

публикувано на 30.01.25 в 13:56

Европейските общества трябва да се вглеждат внимателно в процесите на Балканите

В Сърбия в момента текат процеси, които може да повлияят на ситуацията на Балканите. Поводът за тези протести, от българска гледна точка, е прозаичен – корупцията по всички етажи на властта. Но опозицията в Сърбия използва тази нещастна кончина на хората в Нови Сад, за да се опита отново да промени ситуацията в страната и ако може да свали президента..

публикувано на 30.01.25 в 12:02

Идеята за "Картала" е добра, но Общината трябва да получава приходи от собствеността

Идеята за развитие на ски зона „Картала“ е добра за нашия град, но трябва да отчетем фактора, че Общината не може да бъде само един пасивен получател на такава услуга, а трябва да бъде по-ангажирана и да получава приходи от собствеността, която има. Предоставянето на общинските земи под пистите и на каквито и да е общински активи трябва да генерира..

публикувано на 30.01.25 в 11:48

Развитието на ски зона „Картала“ ще даде добавена стойност на местната икономика

Ски център „Картала“ е богатство за Благоевград и хубавото е, че зоната привлича все повече посетители от цялата страна. Време е да бъде даден ход на втората част от инвестиционния проект за развитието му. Точно такова намерение има инвеститорът и ние трябва да се възползваме от тази възможност. Това заяви в ефира на Радио Благоевград кметът на Община..

публикувано на 30.01.25 в 11:14