Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Спасяването на крайпътните заведения ли е причината жителите на Кресна да протестират срещу трасето на пътя за Гърция?

Снимка: ФБ/Да спасим Кресненското дефиле

Жители, екоактивисти и представители на местния бизнес на град Кресна за пореден път излязоха на протест в края на април. Поводът е несъгласието им с варианта за трасе на пътя, който предвижда  сегашният главен път Е-79 да бъде ремонтиран и преобразуван в скоростен път в посока към Гърция. Протестиращите изразиха притеснения от подобно решение, което ще пречи на транспортните връзки и ще удължи времето за пътуване на  хората от района до малките населени места. Основното искане, изразено от протестиращите, е магистрала "Струма" да минава извън Кресненското дефиле, като сегашният път Е-79  бъде оставен като алтернатива.

След медийното отразяване на протеста се появиха твърдения в публичното пространство, в социалната мрежа и в анонимни постове под публикации, че протестът е заради замирането на крайпътните заведения и търговски обекти.


Твърдение: Протестът в Кресна е заради закриването на крайпътните заведения и търговски обекти

Факт е, че с активното пътуване към курортите в южната ни съседка Гърция пътят през Кресненското дефиле разкри различни възможности за местния бизнес. Дейността на рафтинг клубовете по река Струма помогна за развитието на туристическия потенциал в град Кресна и селата на общината. Интензивният туристически поток по главния път допринесе за появата и на крайпътни заведения, предлагащи традиционни ястия. Това даде шанс за развитие на местния бизнес в района.

Дали крайпътните заведения са единствената причина, за да се протестира срещу варианта да има скоростен път през пролома?!

Дългогодишно недоволство срещу магистрала в Кресненския пролом изразяват и екоактивисти от Сдружение за дива природа БАЛКАНИ с кампанията "Да спасим Кресненския пролом".

Според зелените активисти оставянето на местните хора и региона без локален път ще застраши както живота на хора и на животни, така и икономиката на района и предупреждават, че ще бъдат унищожени най-ценните земеделски земи.

И ако за скептиците проблемът с магистралния път е в малките ханчета, предлагащи скара, то за жителите на Кресна по-важен е въпросът, че придвижването в района ще е сложно и ще се налага да пътуват до Симитли и да се върнат обратно по скоростния път, за да достигнат до някои населени места в общината. Местните са притеснени, че при инцидент няма да могат да разчитат на бързата реакция на екипи на "Спешна помощ".

"…на нас ни загива всичко. Там са Ощавска река, Казаните (местната забележителност - малки водопади, б.а.), имаме земи, които остават недостъпни в същия момент. Нашето предложение е да се качат и двете ленти на магистралата... двете ленти трябва да бъдат извън Кресненското дефиле. То да остане алтернативен път...  Ако аз пътувам и трябва да и плащам магистралата, те ще ме задължат да се кача на нея, не на локален път… Имаме и забележителности, до които ние местните жители няма да имаме достъп, за да стигнем… Това е най-опасният вариант, който искат да направят през пролома, в който безопасността ще бъде в най-тежка фаза…  Като стане пътен инцидент, да речем на Кресненското ханче, откъде ще дойде линейка? Най-близкият вариант е да дойде от Кресна. Но няма как да пристигне, тъй като пътят ще е еднопосочен и трябва да дойде от Симитли – три пъти по-далече е разстоянието. Ако има пътно произшествие на изхода на дефилето, същото ще е положението – при еднопосочен път откъде ще дойде линейката? Времето се увеличава главоломно" , споделят жителите на Кресна пред БНР.

Мотивите за протеста на местната общност не са фокусирани в спасяването на крайпътните ресторанти, а в изборът на най-безопасния и удобен за тях вариант на трасе на АМ "Струма", който не минава през пролома, каза Антон Драчев от Инициативния комитет за спасяване на Кресненското дефиле.

"Ние сме категорични, че не сме за спиране на  магистралата, тъй като има вариант. И той е т.нар. Г-20, в който двете платна на магистралата минават високо през селата Полето, Брежани, Стара Кресна и водят в Кресна. Ние настояваме за този вариант, а не да спасяваме бизнес с "кебапчета" и ресторанти или магазини" , заяви Антон Драчев.

На 4 май министърът на регионалното развитие Иван Шишков обясни, че е издал разрешение за строеж на малък участък от пътя, в който свършва магистралата, но това не предопределя изборът на трасе. Той обясни, че екоминистерството продължава да прави анализ на мерките, който до няколко месеца ще е готов. По думите му ако мерките докажат възможността за избор на трасе, което отговаря на ОВОС-а, който към този момент е действащ ще може в най-скоро време да започне строителството на магистралата.

Заключение

Твърдението, че протестът на жителите в Кресна срещу варианта за скоростен път от АМ "Струма" е само заради крайпътните заведения и няколкото търговски обекта е ПОДВЕЖДАЩО. Местните хора са притеснени не само от замиране на района, но и от трудното и сложно придвижване извън населените места на общината.

--------------------

Този материал е изготвен по проекта "Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда" (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация "Калуст Гулбенкян" (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).

Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

18-годишни пътуват безплатно в Европа с DiscoverEU

В ход е кандидатстването по програма DiscoverEU, която е част от програма „Еразъм+“. Европейската комисия предлага 36 000 карти за пътуване в настоящия кръг за кандидатстване , с които младежите ще имат възможност да опознаят Европа безплатно и да открият нови държави, култури и преживявания.  Кандидатите следва да са на възраст 18 години: да са..

обновено на 11.04.25 в 20:07

Паркът за мечки край Белица отваря врати за посетителите от 14 април

Всички 15 обитатели на Парка за мечки край Белица вече са се събудили от зимния сън, което позволява мечото селище да бъде отворено за посетителите. Това ще се случи в 12 ч. на 14 април, понеделник. Поради капризите на времето в началото на пролетта, част от мечките спаха зимен сън буквално допреди дни, което наложи стартирането на новия сезон да..

публикувано на 11.04.25 в 18:18
Андрей Ковачев

Европарламентът настоява за защита на българските малцинства в Сърбия и Косово

На последното заседание на Комисията по външни работи на Европейския парламент бяха приети доклади за Сърбия и Косово, които поставят акцент върху правата на българските малцинства в двете държави. Поправките, отнасящи се до българските общности, бяха предложени от евродепутатите Андрей Ковачев (ЕНП/ГЕРБ) и Ивайло Вълчев (ЕКР/ИТН) и бяха приети с..

публикувано на 11.04.25 в 11:48

Симеон Славчев: България трябва да бъде активна в търсенето на мир

В събота, 12 април, от 16:00 ч. пред пилоните на НДК в София ще се проведе Национален поход под надслов „България в коалицията на мира“, организиран от Гражданската инициатива „Будители“. Основната цел на проявата е да се призове за незабавно прекратяване на военната помощ за Украйна и активна роля на България в усилията за постигане на мир чрез..

публикувано на 11.04.25 в 11:42
Даниел Лорер

Даниел Лорер: След Еврозоната идва големият разговор за бъдещето на Европа

Европейският съюз навлиза в нова, дълбоко трансформационна фаза. Заради военните конфликти, променящия се световен ред и отслабващите външни гаранции за сигурност, Европа е принудена да търси ново самоопределение – не просто като икономически съюз, а като геополитически субект. В този процес отворените врати ще са малко, но важни.  България, за първи..

публикувано на 11.04.25 в 11:34

Съставиха 8 акта след 50 проверени питейни заведения в Благоевградска област

8  акта за нарушения са съставени на питейните заведения в Благоевградска област, няма затворени обекти. Проверките бяха извършени от Дирекция за национален строителен контрол (ДНСК) съвместно със службите за Пожарна безопасност и защита на населението по места. „От следващата седмица започваме проверки в кина, театри, концертни зали. Проверени са..

публикувано на 11.04.25 в 11:01

Бюджетът за 2025 година на Община Благоевград - бюджет на действието

Представеният проект за бюджет на Община Благоевград за 2025 година е „бюджет на действието“ за разлика от предходната 2024 година, когато е бил „бюджет на оцеляването“, каза пред медиите кметът Методи Байкушев след края на обсъждането.  Снощи в зала „22 септември“ се проведе публичното обсъждане на проекта за бюджет на Община Благоевград за..

публикувано на 10.04.25 в 09:44