Жители, екоактивисти и представители на местния бизнес на град Кресна за пореден път излязоха на протест в края на април. Поводът е несъгласието им с варианта за трасе на пътя, който предвижда сегашният главен път Е-79 да бъде ремонтиран и преобразуван в скоростен път в посока към Гърция. Протестиращите изразиха притеснения от подобно решение, което ще пречи на транспортните връзки и ще удължи времето за пътуване на хората от района до малките населени места. Основното искане, изразено от протестиращите, е магистрала "Струма" да минава извън Кресненското дефиле, като сегашният път Е-79 бъде оставен като алтернатива.
След медийното отразяване на протеста се появиха твърдения в публичното пространство, в социалната мрежа и в анонимни постове под публикации, че протестът е заради замирането на крайпътните заведения и търговски обекти.
Факт е, че с активното пътуване към курортите в южната ни съседка Гърция пътят през Кресненското дефиле разкри различни възможности за местния бизнес. Дейността на рафтинг клубовете по река Струма помогна за развитието на туристическия потенциал в град Кресна и селата на общината. Интензивният туристически поток по главния път допринесе за появата и на крайпътни заведения, предлагащи традиционни ястия. Това даде шанс за развитие на местния бизнес в района.
Дали крайпътните заведения са единствената причина, за да се протестира срещу варианта да има скоростен път през пролома?!
Дългогодишно недоволство срещу магистрала в Кресненския пролом изразяват и екоактивисти от Сдружение за дива природа БАЛКАНИ с кампанията "Да спасим Кресненския пролом".
Според зелените активисти оставянето на местните хора и региона без локален път ще застраши както живота на хора и на животни, така и икономиката на района и предупреждават, че ще бъдат унищожени най-ценните земеделски земи.
И ако за скептиците проблемът с магистралния път е в малките ханчета, предлагащи скара, то за жителите на Кресна по-важен е въпросът, че придвижването в района ще е сложно и ще се налага да пътуват до Симитли и да се върнат обратно по скоростния път, за да достигнат до някои населени места в общината. Местните са притеснени, че при инцидент няма да могат да разчитат на бързата реакция на екипи на "Спешна помощ".
"…на нас ни загива всичко. Там са Ощавска река, Казаните (местната забележителност - малки водопади, б.а.), имаме земи, които остават недостъпни в същия момент. Нашето предложение е да се качат и двете ленти на магистралата... двете ленти трябва да бъдат извън Кресненското дефиле. То да остане алтернативен път... Ако аз пътувам и трябва да и плащам магистралата, те ще ме задължат да се кача на нея, не на локален път… Имаме и забележителности, до които ние местните жители няма да имаме достъп, за да стигнем… Това е най-опасният вариант, който искат да направят през пролома, в който безопасността ще бъде в най-тежка фаза… Като стане пътен инцидент, да речем на Кресненското ханче, откъде ще дойде линейка? Най-близкият вариант е да дойде от Кресна. Но няма как да пристигне, тъй като пътят ще е еднопосочен и трябва да дойде от Симитли – три пъти по-далече е разстоянието. Ако има пътно произшествие на изхода на дефилето, същото ще е положението – при еднопосочен път откъде ще дойде линейката? Времето се увеличава главоломно" , споделят жителите на Кресна пред БНР.
Мотивите за протеста на местната общност не са фокусирани в спасяването на крайпътните ресторанти, а в изборът на най-безопасния и удобен за тях вариант на трасе на АМ "Струма", който не минава през пролома, каза Антон Драчев от Инициативния комитет за спасяване на Кресненското дефиле.
"Ние сме категорични, че не сме за спиране на магистралата, тъй като има вариант. И той е т.нар. Г-20, в който двете платна на магистралата минават високо през селата Полето, Брежани, Стара Кресна и водят в Кресна. Ние настояваме за този вариант, а не да спасяваме бизнес с "кебапчета" и ресторанти или магазини" , заяви Антон Драчев.
На 4 май министърът на регионалното развитие Иван Шишков обясни, че е издал разрешение за строеж на малък участък от пътя, в който свършва магистралата, но това не предопределя изборът на трасе. Той обясни, че екоминистерството продължава да прави анализ на мерките, който до няколко месеца ще е готов. По думите му ако мерките докажат възможността за избор на трасе, което отговаря на ОВОС-а, който към този момент е действащ ще може в най-скоро време да започне строителството на магистралата.
Твърдението, че протестът на жителите в Кресна срещу варианта за скоростен път от АМ "Струма" е само заради крайпътните заведения и няколкото търговски обекта е ПОДВЕЖДАЩО. Местните хора са притеснени не само от замиране на района, но и от трудното и сложно придвижване извън населените места на общината.
--------------------
Този материал е изготвен по проекта "Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда" (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация "Калуст Гулбенкян" (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck
По време на абитуриентските дефилета в Благоевград, където бляскави рокли и костюми се съревноваваха за внимание, най-яркият момент не дойде от модата, а от едно момиче. Само на 16 години, Анелия Мурджова от Симитли даде урок, който не се учи в училище - урок по човечност, доброта и смелост. "Не съм изненадан от постъпката на дъщеря ми! Все пак си..
Протестна подписка срещу честото спиране на електрозахранването в осемте села на Подгорието събират жителите на населените места. Тя е инициирана от кмета на Самуилово - Кирил Стоянов. Той твърди, че вече 18 години сигнализира за проблема, но няма никаква реакция от компетентните институции. По думите на Кирил Стоянов отговорност на "Държавно..
Пазарът в момента у нас е стабилен, уравновесен, с много добра конкурентна среда. По отношение цените на цялата гама храни, кривата се движи буквално върху кривата от 2023 г., но 2025 г. се оказва по-скъпа от миналата 2024 г. Главен виновник затова са цените на пресните плодове и зеленчуци, най-силно изразена е разликата при плодовете. „В..
Една различна изложба, събираща БИВОЛИТЕ на Евгени Серафимов и ДАНТЕЛИТЕ на Бистра Писанчева. Изложба, в която боята и конецът рисуват биволи. Изложба, в която нито живописта, нито дантелата са в традиционната си форма. Изложба, която разказва стари истории по един съвсем нов и неочакван начин. Всичко това ще видят посетителите на Националния..
Интересът към изучаване на гръцки език в ЮЗУ „Неофит Рилски“ е постоянен. В нашия регион развиват дейност гръцки фирми, които имат нужда от добре подготвени кадри, владеещи гръцки език. В съответните сайтове, предлагащи работни позиции, постоянно присъстват обяви, в които се търсят специалисти с гръцки език. Затова вярваме, че студентите, успешно..
Приветствам идеята за възраждане на фонд „Култура“ в Община Благоевград. Нормално е хубавите неща, които са се случвали назад във времето, сега да се продължат. Когато един проект е добър и работещ, не виждам нищо лошо да се подкрепи и надгради. Това заяви в ефира на Радио Благоевград Христина Спасова, бивш заместник-кмет по културните дейности в..
Младият поп изпълнител Тихомир Митов- Timas и известният диджей и продуцент Fabrizio Parisi представиха съвместния си проект „ The Ghosts Behind“ в ефира на Радио Благоевград . Сингълът е вдъхновен от документалния филм на Адела Пеева „Чия е тази песен“. Кои са „Призраците зад нас“, както се превежда името на сингъла, чуйте в..