Веки ден в нашата страна се изхвърлят два милиона пластмасови бутилки. „И това не са просто купените и употребените, а това са изхвърлените не където трябва пластмасови бутилки“, уточни в интервю за Радио Благоевград Евгения Ташева от екип „Нулеви отпадъци“ на сдружението „За Земята“. Неправителствената организация от години анализира ситуацията, настоява за въвеждане на депозитната система, в тази връзка предлага законодателни промени, изследва опита на другите страни в Европа.
На 3 юли 2024 година „За Земята“ организира поредната гражданска акция и внесе в екологичното министерство подписка, подкрепена от над 5 000 души, за бързото законово и инфраструктурно осигуряване на депозитната система. Евгения Ташева напомни, че „щетите от липсата на депозитна система са не само за природната среда и здравето на хората, но са и за нашите бюджети“, защото се разхищават огромни количества вторични суровини, губи се ценен ресурс за индустрията, търпят се финансови загуби. Нерециклираните бутилки са част от количеството нерециклирани пластмасови опаковки, въз основа на което от 2021 година България плаща от държавния бюджет над 44 милиона лева годишен данък към Европейския съюз. „Натискът от страна на производителите, защото за тях започват да стават все по-къси сроковете, ще нараства и те ще „помолят“ процесът да започне да се движи по-бързо“, прогнозира Евгения Ташева.
2026 година е годината, посочена към този момент от екоминистерството за въвеждане на депозитната система в България. В оставащото кратко време до тогава трябва да се подготви нейната законодателната, икономическата и техническата част. „Вече повече от половината членки на ЕС имат действащи депозитни системи. Най-новата е в Румъния“, съобщи екологът.
Според изискванията на Европейската комисия до 2029 година страните членки трябва да осигурят разделно събиране на най-малко 90% годишно от пластмасовите бутилки и металните съдове за напитки за еднократна употреба.
Цялото интервю с Евгения Ташева чуйте в звуковия файл.
На 21 ноември православната църква отбелязва празника Въведение Богородично, а в българския народен календар е отреден за Ден на християнското семейство. Ден, в който напомняме за важността на семейството като основна ценност, обединена около вярата, обичта и добротата. По повод днешния празник вече от няколко години екипът на детска градина..
В Деня на християнското семейство четвъртокласници от Трето основно училище „Димитър Талев“ гостуваха в ефира на Радио Благоевград . Възпитаниците на Николай Михов – преподавател по религия в учебното заведение, разказаха за историята на празника и посланията, които той носи. „Изключително лесно се преподава религия на малки деца, защото, за щастие,..
През последните години политическото говорене у нас става все по-неслушаемо, защото отдавна вече медийните аудитории и публиката го възприемат като демагогско, лъжливо, като послания, на които не може да се вярва. Това означава, че една от най-важните тенденции по отношение на говора на политиците е, че фактите и логиката са изместени от стила на..
На 20 ноември повече от 140 държави отбелязват 25-ия Световен ден на Географските информационни системи (ГИС). У нас националното събитие е международната конференция „Обединени в ГИС решенията създаваме по-добро бъдеще“, която дава възможност да се научи всичко най-ново от света на Географските информационни системи и тяхното приложение...
Хората забравихме какво е да се радваме на цветовете, защото самите ние станахме едни такива безцветни, апатични и навъсени. Защото все някой ни е крив пред погледа, защото вместо да се усмихнем на вятъра в косите ние се дразним, че ни се е развалила прическата. Ей такива работи, хлапе... Добре, че не ги разбираш. И ако утре или след време някой..
Планините в България издават албум всеки ден. Време е да подкрепим техните артисти. С това послание кампанията на WWF „Абонирай се за природата“ ни призовава да вдигнем за миг очи от виртуалния свят и да обърнем внимание на живата планета, която ни заобикаля. Нейните артисти нямат почивен ден, но въпреки това изпълненията им сякаш остават..
Природозащитната организация WWF България постави началото на своята кампания „Абонирай се за природата“. С любопитна заигравка с някои от популярните стрийминг платформи и хитови сериали, WWF отправя посланието, че изчезването на дивата природа не е кино. То се случва в нашия живот и всички ние участваме в него с ежедневните ни решения...