От новата учебна година началното училище „Яне Сандански“ в Разлог ще продължи да въвежда иновации в образователния процес. Училището е иновативно още от откриването на първата процедура и вече седем години работи в посока позитивно образование и развитие на характера. „Тази година отново кандидатствахме и сме одобрени от МОН с иновацията „Позитивно образование и социално-емоционално учене“, по която ще работим следващите четири години. От 521 иновативни училища в България, нашето училище е включено, като от област Благоевград са само 13. Ние започваме 7-ма година като иновативно училище“, сподели за Радио Благоевград директорът д-р Георги Тренчев.
Социално-емоционалното образование е новост в българската образователна практика. Позитивната психология на проф. Мартин Селигман е от 2000 г., така че като цяло и в световната наука е новост. „Ние ршихме да не пркъсваме с позитивното образование, въпреки че бяхме изцяло посветни на развитието на силните страни на характера. Но например, една от силните страни на характера е социално-емоционалната интелигентност и решихме, че социално-емоционалното учене е едно по-всеобхватно развитие на характера, което също дава резултати в образователната дейност на учениците. В първата част на иновацията „Позитивното образование“ продължаваме това, което сме работили и сега го надграждаме със социално-емоционално учене, една новост в българската образователна практика“, допълва д-р Тренчев.
От една година НУ „Яне Сандански“ в Разлог работи заедно с фондация „Лъчезар Цоцорков“, чиято дейност е насочена усилено към развитие на социално-емоционалното образование в България. Преди година педагози са направили разработка за методика на въвеждане на социално-емоционалното образование от първи до четвърти клас. Подбрали са осем начални училища с конкурс. „Ние се радваме, че бяхме едно от тези училища с редица български педагози, които разработиха методологията. Успяхме да я внедрим за една година. Тествахме инструмента, имаше оценки на вход и изход. Сега чакаме окончателните резултати от всички училища и се надяваме това да бъде нещо ново в българското образование“, коментира д-р Тренчев. Според него, заедно с МОН, това ще бъде едно начало за цялостно прилагане в българската образователна система на социално-емоционалното образование. „Просто трябва социално-емоционалното образование да влезе в българското образование, защото то дава конкретни резултати не само в успеваемостта на учениците, но и в подготовката им изцяло за живота. Все пак социалните емоции са това, което ни прави хора, това, което ни прави различни. Трябва да подготвим децата още от малки. Даже последните изследвания показват, че трябва да се започне със социално-емоционалното образование още в детската градина, защото иначе изпускаме първите години, които са най-важни за развитието“, допълва д-р Тренчев. „Може да се каже, че имаме добри конкретни резултати през последната година. Голяма гордост за нас са резултатите от НВО в четвърти клас. Резултатите за нас са страхотни, много високи. Имало е години, в които сме били доста ниско в таблицата. Гордеем се с резултатите, защото по български език от 32-ма ученици, които са се явили, 22-ма са с отлични оценки. По математика от 32-ма явили се, 18 са с отлични оценки. Средният бал е доста над регионалния за област Благоевград. Нашият среден бал точки по български език е 82, близо с 8 точки над този на областта. Близо 10 точки е над този за страната. Имаме ученик с пълния брой точки по математика. Много добри постижения и се надяваме, че резултатите на випуска са както от работата ни по иновацията за позитивно образование и развитие на характера, така и от последната година, в която работихме за социално-емоционалното образование с фондация „Цоцорков“, каза още д-р Тренчев.
Иновацията „Позитивно образование и социално-емоционално учене“ ще се реализира през следващите четири години. Първокласниците, които наесен ще влязат в клас, ще започнат с нея и ще са изцяло обхванати в реализирането на тази иновация. Тази година НУ „Ян Сандански“ в Разлог ще има две паралелки първокласници с 37 ученици. „Надяваме се с тях да реализираме всичко, което сме планирали“, сподели д-р Георги Тренчев, директор на началното училище в Разлог.
През месец март отбелязваме прехода от зима към пролет и събуждането на природата с връзването на мартенички. Легендата зад мартениците и Баба Марта е богата на символика, която отразява вярванията на древните и тяхната дълбока връзка с природата. Но освен тази символика съществуват и много забавни народни приказки за баба марта и сърдития й..
Българи и сърби ще посрещнат заедно 1 март, празника, посветен на Баба Марта и Деня на самодееца в България, с голям концерт в сръбския град Бабушница. Организатори са Пътуващо читалище "Бащино огнище", Фондация „Македония“ и Домът на културата в град Бабушница. В събитието ще участват местни самодейци и музикантите от българския оркестър..
Оказва се, че хазартната зависимост става все разпространена и в по-малките населени места, където игралните зали и казината „никнат като гъби“. Липсата на доходна работа и нежеланието на младите хора да работят за малко пари, са една от основните причини да се наблюдава увеличена хазартна зависимост в България, която дори на места измества..
17-годишният Юлиян Димитров от кочериновското село Бараково спечели голямата награда в 11-ото издание на Националния литературен конкурс „И децата покоряват светове. Покажи, че можеш!“ . Ученикът впечатли журито със своето есе на тема "Бих се родил отново". „…Бих се родил, за да прощавам, защото е правилно. Прошката е освобождение за самия теб...
Във времето на социалните мрежи и живот в онлайн пространството, звучи като шега четвъртокласничка от Благоевград да е прочела 229 книги, но е истина. Само можем да се усмихнем и да кажем има и такива деца. Тя е Йоанна Терзийска на 10 години е , учи в Средно училище с изучаване на чужди езици „Свети Климент Охридски“ в областния град. А..
Започна турнето с екоигри в 7 града в страната, сред които Перник, Кюстендил и Петрич. Състезанията се организират от платформата „Пукльовците“, която цели да стимулира директното общуване и взаимоотношения между децата. И това не къде да е, а в училища среда – там, където започва тяхното истинско социализиране. Това сподели в ефира на Радио..
Всяка последна сряда от февруари се отбелязва Световният ден против тормоза в училище, известен като „Ден на розовата фланелка“. Тя символизира неприемането на тормоз и насилие в училищетo . За пръв път „Денят на розовата фланелка“ е проведен в Канада през 2007 година като протест, организиран от двама ученици – Дейвид Шепърд и Травис..