От богословска гледна точка църквата явно си има своите аргументи по темата за нестинарството и ако аз съм критичен, това не означава, че не уважавам нашата света православна църква, защото тя е свързана с най-голяма степен с българската държавност. Има обаче едни неща, които в условията на светско общество, няма как да бъдат налагани със забрани. Това заяви в ефира на Радио Благоевград доц.д-р Илия Недин, етнолог и преподавател по българска фолклористика в ЮЗУ „Неофит Рилски“.
„Може би нашата света църква трябва и леко да си актуализира терминологията. Първо единният български народ не е само православен. Част от него са и българските католици и протестанти, българските мюсюлмани. Част от този целокупен народ са и българските атеисти, дъновисти, а напоследък има и нови религиозни движения. Това са все българи.
Второ езичник и езичество са средновековни термини. Нестинарският ритуал бил езически – да, произходът му е такъв, но великденското яйце също има езически корени… Със забрани нещата не се решават, ако тръгнем да забраняваме следват коледарите, кукерите, русалиите,…допълни доц.-д-р Недин.
Той припомни тезата на руския учен, познавач на Средновековието - Арон Гуревич, че в Средновековна Европа „ловът на вещици“, организиран от католическата църква, е вид битка на официалната клирикална култура срещу фолклорната народна култура.
„Такива неща в 21 век няма как да станат. Що се отнася до нестинарството – то не е канонично, но в нашата фолклорна култура има един богат фолклорно-християнски пласт. Учените го наричат фолклорно християнство, то не е канонично, но през вековете е поддържало християнската идентичност на хората. В миналото чрез тази култура те са се осмисляли като християни. Нашите нестинари в традицията също са се смятали за християни, въпреки че нестинарството не е по каноните на православната църква. Имаме в обществото други неща, които са по-важни и на които аз бих искал да видя нашата Църква да обръща внимание – разделението, в което се намираме, имаме проблеми с домашното насилие, имаме много бедни хора… Аз искам да видя там активната роля на българската православна църква, тя го може“, подчерта Илия Недин.
Кога се заражда нестинарството и как оцелява през вековете?
Никой не може да каже точно кога и как възниква нестинарството, но има определени хипотези. Най-популярната е свързана с древния култ към бог Дионисий. В нестинарството обаче нашият академик Михаил Арнаудов открива влияние от средноазиатския шаманизъм.
„Това не е първият случай, когато църквата отрича нестинарството. Дори гръцката църква е далеч по-активна в това отношение, но това не пречи на местните анастинари, както там се наричат нестинарите, да показват ритуала пред хиляди туристи. В крайна сметка живеем в 21 век“, заяви Недин.
„Вероятно полемиката по тази тема няма да свърши, църковните отци си имат своите аргументи, но така ще трябва да забраняваме жертвените агнета на Гергьовден и Великден, защото курбаните също не са канонични. Църквата би спечелила, ако се обърне към реалните проблеми на хората днес. Да бъде по-благотворителна, по-милостива, да приласкава бедните… Има с какво да помогне на хората, със забрани на фолклорни традиции няма да станат нещата“, допълни Илия Недин.
На 10 години Константин Червенков от Гоце Делчев вече е шампион по ментална аритметика – дисциплина, която превръща смятането в изкуство на концентрацията и въображението. До него стои учителят Ангел Атанасов – човекът, който показва как древният абакус може да бъде ключ към бързия ум и смелите мечти. По думите на преподавателя менталната аритметика..
Доброто е заразно, това ни доказват учениците от Трето ОУ „Гоце Делчев“ в град Петрич. Те отправиха послание за повече доброта чрез две инициативи- „Кутията на добрата дума“ и „Маратон на добротата“. „Идеята за кутията дойде преди месец от една книга, която е много любима на моя клас – „Кутията с добрини“, която е пълна с истории, които учат..
„Един грам живот“ – филмът, който не те пита дали си готов. Той идва като сирена. Като аларма. Като онзи червен бутон, който никой не иска да натиска, но вече е натиснат. Продукцията, създадена по инициатива на Националната гражданска инициатива „Един грам живот“ и нейната основателка и копродуцент Мариела Кирова , заедно с Калин Таушанов..
Да си майстор на кукерски костюми не винаги се предава от поколение на поколение, но е път, по който се върви с обич и желание за съхраняване на традициите. Иван Иванов е магьосникът, под чиито ръце се раждат най-красивите кукерски костюми. Той е от сурвакарската група на квартал „Струмско“ в Благоевград. Къщата му вече се е превърнала в..
Женската организация „Тя, промяната“ към ПП „Продължаваме промяната“ вече има своя областна структура в Пиринско. Клубът беше учреден в Благоевград, като на събитието присъстваха десетки жени от региона. В инициативата се включиха дами от различни градове, професии и възрасти, обединени от желанието да споделят опит, да търсят подкрепа и да работят за..
Първото фототипно издание на „Македонски алманахъ“ ще бъде представено на 27 ноември от 18:00 часа в зала „22 септември“ в Благоевград. Поводът е 85-годишнината от издаването на оригинала през 1940 година в Индианаполис, САЩ. „Македонски алманахъ“ е уникална илюстрована енциклопедия, отразяваща живота, стремежите и духовността на македонските българи..
Над 10, от общо 17 мечки в Парка край Белица в момента, вече спят зимен сън. Това е едно много важно състояние за здравето на животните, което е известно като хибернация. Тя трябва да протича в спокойна среда, което е основната причина за затварянето на мечото селище за посетителите от 16 ноември. „Хибернацията е много интересно явление,..