Църквата приема метода „ин витро“ с няколко условия, заяви в интервю за "Хоризонт" Ловчанският митрополит Гавриил:
Биологичният материал трябва да бъде взет от законния съпруг и оплодените яйцеклетки, колкото са подготвени, трябва всичките да се имплантират в майката, защото всяка една от тях е живо същество и не бива да се унищожава. Другият въпрос е – трябва един сериозен медицински преглед да установи, че родителите нямат друг начин, ако искат да имат собствено дете, освен тоя метод "ин витро". Което църквата допуска. Детето, което се роди, ще бъде като всички други деца, като се кръсти, ще бъде свято.
Според митрополит Гавриил вероятно се е получило объркване заради пренасяне на становището на църквата за сурогатното майчинство към метода "ин витро".
Припомням, че в становище на Светия синод, оповестено в края на миналата година, е записано, че Българската православна църква не може да подкрепи методите на асистирана репродукция, както и сурогатното майчинство, доколкото те нарушават целостта на брака. Освен това в становището е посочено, че Светият синод "счита своеволната човешка намеса в свещеният акт на зачеването и рождението за крайно неприемлива".
Въпреки изяснената позиция на църквата майките все още са засегнати от някои текстове в становището на Светия синод. Това каза Радина Велчева - председател на Управителния съвет на фондация "Искам бебе":
Църквата твърди, че методите на "ин витро" оплождането са „експерименти, които се противопоставят на Божията премъдрост“, затова че "представляват тежка форма на безбожие и богохулство“, освен това има доста неща, които са неверни от чисто медицинска точка. Просто "ин витро" методът е една нормална медицинска практика, чрез която се преодолява физиологичната невъзможност на двама родители да имат деца. Ние не раждаме нечовеци.