Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Трайков: Обмисля се данък "Печалба" да се насочва към общините

Снимка: БГНЕС

Обмисля се данък "Печалба", който новите инвеститори ще плащат, да се насочва към общината, в която са избрали да работят, а не към държавния бюджет. Това съобщи икономическия министър Трайчо Трайков на дискусия, посветена на промените в закона за насърчаване на инвестициите. Според Трайков това може да важи за първите 3 или 5 години. Идеята е съгласувана с финансовия министър Симеон Дянков. Относно предложението страната ни да насърчава влагането на средства във високи технологии икономисти предупредиха, че така се поема рискът 1 милион ниско образовани безработни никога да не си намерят работа.

Според Борислав Стефанов, ръководител на Агенцията за инвестиции, страната ни губи чужди капитали заради това, че не предлага конкретни мерки срещу влагането им у нас. Както например субсидии за наемането на работници, каквито предлага Сърбия. Затова се мисли държавата да възстановява внесените от новия инвеститор осигуровки. Идеята обаче предизвика предупреждение от страна на Георги Ангелов от "Отворено общество" и на Светла Костадинова от Института за пазарна икономика.

За да не се стигне до ситуация, където някой инвеститор казва "ние ще разкрием 1000 работни места", държавата да му плати някаква сума и след това да се окаже, че вместо 1000 човека ще има 100, по-правилно всъщност е да се възстановява част от плащанията, които инвеститорите правят. Те ги използват, за да принудят сърбите да им дадат малко повече пари. Опортюнистични компании не ни трябват, каза Георги Ангелов.

Заплатите, осигуровките и наемът не са основният проблем и в същото време се предлага една от мерките да бъде именно в тази посока, каза Светла Костадинова.

С насърчаването само на новите инвеститори може да се стигне до унищожаване на вече работещи у нас компании, защото за тях помощ не е предвидена, предупредиха икономистите. Според Георги Ангелов трябва да се търси начин да се повишава и квалификацията на българската работна ръка:

Защо не си поставите за цел да привлечете някой световен университет в България? Това е име, това е имидж. Агенциите за инвестиции са най-ефективни, когато има добра бизнес среда в съответната страна. Но ако има лоша бизнес среда, това е като един развален морков, който му правите реклама по телевизията и никой няма да си го купи, защото е развален.

По публикацията работи: Нели Тодорова - БНР
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна