Update Required To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Според изследване за въздействието на рекламата близо 70% от българите вярват повече на близки и познати за даден продукт, отколкото на рекламите за него, а половината от хората смятат, че рекламата ни кара да купуваме ненужни неща. Има дори и такива, които са твърдо убедени, че рекламите трябва да бъдат забранени. Университетски преподаватели от СУ и Националната художествена академия обработиха данните от изследването, а самото то е реализирано от студенти от катедра "Рекламен дизайн" в Художествената академия.
Изследването е правено през декември миналата година и е част от голям тригодишен проект, посветен на ценностите и възприятията на рекламните съобщения.
Недоверието в рекламните послания не означава тяхното радикално отхвърляне или отричане, каза Николета Даскалова от Фондация "Медийна демокрация":
Рекламата не се мисли през едни черно-бели тонове, а това недоверие е по-скоро умерено и то до голяма степен е смекчено от факта, че приблизително половината от анкетираните виждат известни ползи от съществуването на рекламата. 51% от анкетираните са съгласни, че рекламата като цяло има важно значение за просперитета на България. В конкретен аспект от този икономически просперитет на страната е разкриването на работни места и тук всъщност приблизително половината са съгласни, че рекламата помага за разкриването на работни места. Друга полза е връзката на рекламата с медиите. Прави впечатление, че 49% са съгласни, че тя прави медиите независими.
Според 83% от хората България трябва да се рекламира в чужбина. Българите смятат, че страната ни трябва да се покаже чрез своята природа, история, море, кухня, фолклор, песни и танци. Хората съзнават, че рекламите ги лъжат, но това им харесва, каза медийният експерт Георги Лозанов:
Влиятелен медиен разказ става рекламата през последните 20 години, когато започва да оформя ценностите на общността, да им влияе върху мотивацията и т.н.