Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Какво очакваме от зимния туристически сезон 2013-2014

Разговаряме с Димитър Попов, член на УС на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции и Гергана Попова, мениджър „Продажби” в Банско.

Димитър Попов
Ще започна с рекламата, един болен въпрос от години за туризма. Едно, че е недостатъчна, а и не е насочена там, където трябва – реклама към културно-историческото наследство, природните паметници и т.н. С две думи и за пушенето на закрито. И нашата асоциация излезе с мнение, че това е абсолютно ненужен акт за приемане обратно на тютюнопушенето, но е и излишно всичко да се драматизира толкова много. Като се погледне броят на местата в заведения за хранене и колко от тях касаят чуждия туризъм всеки ресторантьор или хотелиер ще реши да остави или не места за пушене. Никой не би допуснал пушене навсякъде, след като има договор с чужд тур оператор и трябва да го спазва. Проблем са и опашките пред лифтовете. Основният проблем в българския туризъм обаче в момента е свръх капацитета на легла и средната годишна заетост на съществуващата база. Друг негатив е ниският приход на нощувка. Ако погледнете колко получава един хотелиер на 3 и 4-звезден хотел преди 7-8 г. се оказва, че цените са били двойно по-високи. Ние като туроператори сме давали двойно по-висока цена за нощувка при далеч по-ниски разходи за електричество и консумативи изобщо. Това е убийствено за българския туризъм и това е основен проблем за в бъдеще. Проблем имаме и със заплащането на кадрите в туризма, защото нещата са свързани. От ниската средногодишна заетост на базата се получава и ниска средногодишна заетост на кадрите. Как можеш да задържиш високо квалифицирани кадри, когато хотелът ти е отворен два месеца през зимата. Проблемите са много навързани и са последица точно от този голям проблем за свръх капацитет на леглова база. България за съжаление губи позиции в традиционните си пазари в Западна Европа. Може би в последните години положението се задържа, ако се съди по броя на чартърите от Великобритания, от Скандинавия и др. страни. Там сме достигнали някакъв постоянен минимум. Голямата въпросителна са близките пазари – Гърция, Турция, Сърбия, Македония, Румъния. Непрекъснато в публичното пространство се говори за брой туристи, а това е манипулативно. В нашия бранш се говори за брой нощувки. Гостите от Гърция и Турция общо взето се концентрира около уикендите, както и българите през зимния сезон. Просто сме принудени да работим точно с тези близки пазари, които са и страшно податливи на времето. Ако снежните условия са лоши, никой грък няма да дойде. Руснаците пък следят ежедневно снежната покривка и се записват в последния момент, само ако имат подходящи условия за ски. Сезонът е крайно зависим от състоянието на снега. Дори за момента е рано да се каже как ще протече той и какво можем да очакваме. Зимният сезон, за разлика от летния, започва с един летящ старт около Коледа и Нова година и след това като се разсее мъглата разбираме какво ще бъде и колко пари ще останат тук.

Гергана Попова
За момента ръстът на записвания е доста добър в сравнение с м.г. По ръст най-много туристи имаме от Русия, Украйна и Англия. Турският пазар т.г. е много силен, така че и тях можем да сложим в списъка с най-голям брой записани туристи. Имаме и румънски пазар. По-малко туристи имаме от България, Гърция, Македония и Сърбия. Много добре се развива вече и израелският пазар.
В последните години в Банско всички се стремим към развитието на спортно културната база. Стремим се да създаден и допълнително активности за хората, които освен със ски обичат да се занимават и с други дейности. Някои от хотелите в Банско развиват много добре СПА центровете си. Създават се допълнително ледени пързалки и картинг. Опитваме се да развиваме и конната база, която да работи целогодишно. За момента предлагаме, предимно на чуждестранните туристи, различни обиколки на региона, като така популяризираме традициите в Банско. Много често правим екскурзии до Мелник, Ковачевица и др. Има какво още да се желае по отношение на инфраструктурата. Като цяло Банско е доста отдалечена дестинация от София и Пловдив, където са основните летища в страната. Доколкото разбрахме вече има инвеститори за изграждане на летище в региона, дано да се получи. За момента се справяме все още с един кабинков лифт в цялата ски зона. Работим в бъдеще и в тази насока, за да могат туристите в Банско и региона да се възползват от по-добри ски услуги.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна