Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Общо 38 влака спират да се движат от днес

Държавните железници спират от днес 38 влака заради намалена субсидия.  Икономиите ще засегнат основно дестинации през Карлово, Горна Оряховица и Мездра.

Враца - Плевен, София -  Карлово, Карлово - Сливен, а също и Стара Загора - Сливен, Горна Оряховица - Стара Загора, Видин - Мездра и Тулово - Карлово, са част от композициите, които спират движение от днес. Железопътният превозвач ги спира, защото са неефективни. Ръководството е направило анализ, който показва, че по тези линии пътуват малък брой пътници и за движението на композициите се извършват неоправдани разходи. Другата причина за редуцирането е недостигът на локомотиви и мотриси. От дружеството обаче уверяват, че няма да има населени места, които да останат без железопътен транспорт. 

От 1-ви февруари ще бъдат спрени още 90 влака, но тепърва ще се решава по кои линии. Съкращаването на влакове ще доведе и до съкращения на служители, а това няма да реши проблемите на железницата, смятат синдикатите. Те са категорични, че няма да допуснат масови уволнения на железничари, както се случи в края на 2011-а година, и са готови отново да стигнат до национална стачка. 

Междувременно, граждани вече започнаха подписка срещу спирането на пътническите влакове, в която са събрани повече от 7000 подписа.

В две врачански села са събрани повече от 1000 подписа срещу спирането на пътнически влак, осигуряващ връзката им с общинския център. Жители на врачанските села Бели извор и Власатица се обявиха против спирането на пътническия влак Мездра - Видин, който осигурява малко преди обед транспорт за ученици от селата и пенсионери. До тези места не пътуват автобуси и единствената връзка с общинския център през деня е пътнически влак в 14.30 часа следобед. Във Врачанския регион спират още една ранна електричка между Враца и Мездра и още един ранен пътнически влак от Враца за Плевен. 

Синдикатът на железничарите към КНСБ настоява за спешна среща с Националното сдружение на общините в България по повод закриването на ж.п. линии. Това обяви Димитър Динев - председател на стачния комитет на синдиката пред кореспондента на БНР в Стара Загора Венелина Попова.

Синдикатът е изпратил писмото до Тодор Попов и Гинка Чавдарова с настояване срещата да се проведе най-късно до средата на седмицата в централата на КНСБ в София и преди планирания митинг в Горна Оряховица. В него се настоява сдружението на общините да излезе с категорична позиция, защото със закриването на ж.п. линии се засягат интереси на хората, особено от малките населени места. Днес трябва да приключи и подписката, която се събира сред служители на БДЖ и сред гражданите за запазване на ж.п. транспорта и за евентуалното обявяване на национална стачка, към която синдикатът ще пристъпи в краен случай. Пред „Хоризонт“ Димитър Динев заяви, че диалогът между синдиката и ръководството на БДЖ не е спирал, само че липсва чуваемост. Според него при съкращения КТД защитава работниците перфектно. Поредната криза в сектора ще доведе до натрупването на нови задължения. А може би това е целта-дружеството да се фалира по познатата схема, коментира синдикалистът. 


Жителите на Карлово блокираха за кратко ж.п. линията в знак на протест срещу спрените от днес влакове.  Недоволните започнаха и подписка, в която заявяват готовност за още протести, ако не се възстановят спрените влакове. Хората, които работят в други градове на страната, са силно притеснени от решението на БДЖ за спиране на част от влаковете, коментира Нели Зоева:

Остава само един влак от Карлово към  София рано сутрин и един влак късно вечер за връщане, което направо е шоково състояние за хората, които се придвижват към големите градове и какво се получава, хората няма с какво да отидат на работа,на училище и да се приберат. Алтернативен превоз нямат.

Ако не бъде намален броят на движещите се пътнически влакове, "БДЖ - Пътнически превози" ще приключи годината със загуба от над 44 милиона лева, предупредиха от дружеството. Заместник-министърът на транспорта Антон Гинев обясни:

Спрените влакове са най-ниско ефективните в нашата система за момента. Разбира се, това ще предизвика неудобство за част от населението и ние сме готови да изслушаме всички конструктивни мерки по тази тема, било на синдикати, било на неправителствения сектор, било на общини, или на граждани. Такива до момента не сме получили, освен протестни декларации от граждани.

От всички 38 пътнически влака, които спират от днес, 10 са по линията Габрово - Царева ливада. Взетите от БДЖ мерки предвиждат движение да преустановят вечерните влакове по направлението, което разтревожи пътниците

Движението по ЖП линията Русе - Варна спира от следващия месец, въпреки плановете да бъде реконструирана с 500 милиона лева от правителството. За възстановяването на линията се обяви преди по-малко от месец министърът на транспорта Ивайло Московски.  

С цел оптимизация на разходите, първата в България жп линия от 1-ви февруари ще има само историческо значение. Спира се влакът, който тръгва в 5.55 ч от Русе към Варна и потегля обратно към Русе в 16.10 ч.  Оше в четвъртък на среща се събраха специалисти, синдикалисти и администратори, които се обединиха около становището тази линия да бъде запазена и да поема пътникопотока в двете посоки. Своето мнение изрази и народният представител от Патриотичния фронт Искрен Веселинов:

Има огромна диспропорция в развитието между Северна и Южна България, която се задълбочава със всяка изминала година, поради неимоверно големите средства, които се наливат за развитие на инфраструктурата в Южна България. Северът се залъгва с едни бъдещи инвестиции, като една от тях, примерно, е рехабилитацията на линията Русе-Варна и аз питам защо по нея не вървят влакове.

Според специалистите по транспорта този влак е изключително необходим, а със спирането му ще бъде прекъсната единствената връзка с няколко съседни области. 

Спрени от движение са и 4 пътнически влака от и за Сливен. Това са композициите  Карлово - Сливен, Сливен - Димитровград Север, Стара Загора - Сливен и Сливен - Стара Загора. Не са малко  хората, между тях и много работници в различни предприятия извън Сливен, които са пътували  досега с тези композиции. Според железопътни служители сутрешният влак Сливен - Димитровград север е по-слабо населен, защото преди него минава експресът "Чайка". Но най-удобният за жителите на селата влак в 9,50 часа Сливен - Стара Загора е истинска загуба за пътуващите. Хората, които са ползвали тези влакове, са събрали и изпратили подписки с настояване те да бъдат върнати в разписанието на БДЖ, споделиха информирани. 

От Националната компания "Железопътна инфраструктура"  посочват, че линиите са губещи и това налага те да бъдат спрени.



Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна