Това каза за предаването „Преди всички“ по „Хоризонт“ председателят на Върховния касационен съд (ВСС) Лозан Панов, който припомни голямото политическо съгласие при приемането на самата Стратегия.
Не виждам нищо лошо в това да има различни мнения, различни позиции само да няма отстъпление от самата Стратегия, само да няма стъпки назад, както каза и самият министър на правосъдието, каза Панов и даде за пример различните мнения за ВСС:
Дали ще бъде постоянно действащ, или непостоянно действащ ВСС? В самата стратегия се застъпва като цяло идеята за непостоянно действащ ВСС, а в единия законопроект, който видях - на АБВ, се застъпва идеята за постоянно действащ ВСС. Аз съм казал своето мнение, но за да може да се получи дебатът, този диалог трябва да се постави на професионална основа с експерти, с всички аргументи „за“ и „против“ и да се върви нататък.
Съдебната реформа не означава замяната на един ВСС с друг, защото това вече сме го виждали назад във времето. Промяната в съдебната система трябва според мен да започне с реформа на ниво „образование“, защото потенциалът на хората, които ще се занимават с правосъдие, идва точно от там.
В България 11 висши училища обучават специалисти по право, изтъкна Панов. Броят на юристите е голям, но трябва да се отговори на въпроса дали пазарът изисква толкова много. Според Панов важна роля имат детското правосъдие, медиацията, възстановителното правосъдие, начинът на подбор на вещите лица.
ВКС и Върховният административен съд се концентрират предимно в гледането на дела, отколкото в по-важното – тълкувателната дейност, изтъкна Панов. Докато дебатът за реформата не се проведе в детайли и дълбочина, е рано да се говори за необходимост от промяна в Конституцията, смята той. Ако парламентът реши, очевидно може да постигне конституционно мнозинство, коментира юристът и изтъкна високото одобрение при избора на главен съдебен инспектор.
В законопроектите на АБВ и ГЕРБ не личи идея за промяна на Конституцията, коментира Панов. Очаква се и законопроектът от Министерството на правосъдието, който би трябвало да обхване всички проблеми, упоменати в Стратегията.
Всеки депутат има право да внася предложения, но важното е какво предложение ще внесе и самият Министерски съвет, който е пряко ангажиран със съдебната реформа.
Панов коментира и доклада за работата на СГС. Ако има данни за престъпление, компетентният орган мисля, че трябва да предприеме действия. Това не е съдът. По отношение на управленските практики и на допуснатите нарушения с министъра на правосъдието преди повече от месец може би внесохме предложение за налагане на дисциплинарно наказание на съдия Янева и съдия Желязка. Панов припомни, че се е ангажирал с по-нататъшната съдба на СГС. Според юриста първите стъпки, които предприема временно изпълняващият длъжността ръководител на Градския съд - Владимир Йорданов, са в посока промяна на лошите практики като неравномерното натоварване, командированите съдии и разпределението на делата.
За мен другото важно нещо е да се направи избор на председател на СГС, който да покаже лидерството на новите лица в СГС, коментира той и допълни:
Ако всички институции работеха и изпълняваха задълженията си, според мен до тук не би се стигнало. Според мен редно би било добре посланикът да се обърне към самите институции и да сигнализира за този проблем и ако те не реагират, например ВСС и Инспекторат, едва тогава да се получи тази медийна изява.
Намалял е броят на исканията за СРС, но броят на удовлетворените искания за употребата им е много по-голям от броя на отказаните, коментира Панов. Проведена е среща със съдии, които дават разрешения по закона за СРС, завършила с идея за обща работна среща на всички субекти, ангажирани процеса с въпроса за специалните разузнавателни средства, която ще се проведе в сряда в Съдебната палата, обяви председателят на Върховния касационен съд. На срещата ще се търсят решения на експертно равнище, които да подпомогнат законодателната власт в решаването на проблема, коментира Панов и заключи:
Когато има един закон, той трябва да се изпълнява. Когато се появи някакъв проблем, най-честото нещо, което правим ние, е да променяме закона. Не е ли време вече, когато има допуснато нарушение, този, който го е допуснал, да получи своето наказание, за да може следващият път следващият, който е на негово място, да не допуска тези нарушения.