Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Все още и образователната система, и бизнесът не са готови да отговорят на изискванията си. Това каза преди днешното заседание на Съвета по образование и наука към президента доц. Румяна Коларова в интервю за предаването "Преди всички".
Тя посочи като основен проблем на образованието състоянието на професионалните училища:
Те просто изчезват от училищната карта на страната и те изчезват не само количествено, но и съдържателно. За съжаление в много градове професионалните гимназии са пред замиране. Броят на учениците там е много малък. Качеството на образованието е под всякакви стандарти, защото голяма част от учителите са на хонорар, а има и учители без квалификация, които преподават в тези гимназии. Освен това знанията и уменията, които получават децата в много от тези професионални училища, нямат нищо общо с реални възможности за реализация. Дуалното обучение е система, която работи перфектно в Швейцария. Там до голяма степен 3% безработица се обясняват и с тази система, защото тя хармонизира потребностите на бизнеса и желанията на учениците. Освен това добрите системи за професионално образование са системи без задънена улица.
Според Коларова фокусът в образованието през първата година на управлението на правителството трябва да бъде върху оперативните програми заради бюджетните ограничения:
Макар да е записано във всички документи, че трябва да има увеличаване на бюджета за образование, той системно намалява през последните 3 години и от тази гледна точка единственият източник на ресурси са оперативните програми. Важно е да подчертаем, че докато бяха изготвяни, основният въпрос беше този за демаркацията - как по две програми да не се дават пари за една и съща дейност, т.е. как да се разграничат дейностите, които се финансират по две толкова свързани програми, каквито са ОП "Наука и образование за интелигентен растеж" и ОП "Иновации и конкурентоспособност" или ОП "Наука и образование за интелигентен растеж" и ОП "Развитие на човешките ресурси". В момента въпросът е за синергията, т.е. как когато се дават пари за една дейност в рамките на едното министерство, да се гарантира, че съпътстващите дейности, които ще бъдат осъществявани в програмите на другите две министерства, ще бъдат осигурени, така че да не бъде безсмислено наливането на пари, например в МТСП.