Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Компанията "Юбер" ще води съдебна битка с КЗК

| обновено на 17.07.15 в 10:04
Снимка: БГНЕС

Американската компания за споделени пътнически превози "Юбер" ще води битка във Върховния административен съд срещу българската Комисия за защита на конкуренцията.

Фирмата, която разработва сателитно приложение за мобилните телефони, беше глобена с общо 100 хиляди лева за нелоялна конкуренция на редовните таксиметрови превозвачи в София. Жалбата срещу американците дойде от една от най-големите таксиметрови фирми в столицата и сигнал от Общината. "Юбер" твърди, че не е таксиметрова фирма, няма наети шофьори, а е само посредник чрез онлайн приложение между пътниците и водачите на автомобили:

Решението на КЗК е изключително странно. Те реално ни обявиха за таксиметров превозвач, който ние не сме. Това е решение на първа инстанция, което ние обжалваме, релевантната инстанция, пред която се обжалва, е Върховният административен съд, и ние вярваме в безпристрастността на българския съд и че това решение на КЗК ще бъде отменено.

80 процента от платеното за превоза остава за шофьора, а останалото прибира фирмата като цената на километър е доста по-ниска от редовните таксита. Ръководството на компанията крие колко коли работят за нея на територията на София с мотива, че това е търговска тайна и предстои продажба на акции на компанията в Ню Йорк.

Ще остане ли да развива бизнеса си в България след наложената глоба и дали услугата превоз чрез поръчка по мобилно приложение е безопасна за клиентите – на тези въпроси отговори генералният мениджър на "Юбер" за България Димитър Радуков в разговор с Никола Миладинов.

Всеки има право да обжалва нашите решения пред съда. Основния спор е дали това е таксиметрова услуга за споделено пътуване, като категоричното становище на КЗК, подкрепено, след много задълбочен и обстоен анализ, че това е пар екселанс таксиметрова услуга. Има на българския пазар редица сайтове за споделено пътуване, които категорично се различават като търговска практика от "Юбер" – уговорките стават между шофьор и пътник. Докато тук имаме една таксиметрова услуга – маршрутът се задава от пътника, онлайн платформата определя цена ("Юбер") и съответният шофьор изпълнява поръчката на пътника. Има и други онлайн платформи, които са технологично по същия начин като "Юбер", но с една съществена разлика – те наемат за шофьори единствено и само лицензирани таксиметрови водачи и там се прилагат тарифите на съответната компания, коментира в интервю за "Преди всички" Марио Гаврилов – говорител на КЗК.

Осъществяването на услугата на "Юбер" на българска територия не отговаря на нормативните изисквания за българския пазар. Това им дава необосновано конкурентно предимство пред останалите, които изпълняват изискванията и правят разходи, за да изпълнят тези изисквания, уточни той.

Фирмата ще продължава да работи, докато няма окончателно произнасяне първо на Тричленка на ВАС, след това, почти сигурно е, на 5-членен съдебен състав, решението на КЗК не е в сила.

Интервютата на Никола Миладинов с Димитър Радуков и на Силвия Великова с Марио Гаврилов можете да чуете в звуковите файлове. 

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна