Какво ще бъде представено на обществено обсъждане, след това в Министерския съвет и внесено в парламента с категоричност е твърде рано да се каже. За съжаление политическият сигнал, който беше излъчен с неприемането на този закон през септември миналата година до голяма степен вече е консумиран. Как ще върви неговото приемане е важно, но успяхме вече да постигнем една негативна реакция. Може би и да очакваме негативната оценка, която ще бъде в доклада по Механизма за сътрудничество и проверка в областта на правосъдието и вътрешните работи.
Калин Славов посочи, че някои от спорните текстове, заради които антикорупционният закон не беше приет при първия опит, са били редактирани:
Една от основните критики беше излъчването на ръководството на това антикорупционно бюро от Министерския съвет. Тогава се получаваше един затворен кръг – администрацията сама излъчва органа, който трябва да проверява висшите етажи на властта. Излезнато е от този модел. Съществуват две предложения – едното е избор на директора на националното бюро от Народното събрание и с негово последващо назначаване от президента. Другият модел е малко нетипичен за българското законодателство – създаването на едно електорално тяло, което да включва представители както на Народното събрание, така на Висшия съдебен съвет и Министерския съвет, които от своя страна да извършат номинации и избор и отново назначаването да става от президента. И в двата случая е предвидено президентът да действа в ситуация на обвързана компетентност, въпреки че е възможно да откаже веднъж назначаването, но при повторен избор вече не може да го откаже.
Според Славов човекът, който ще оглави антикорупционното бюро, трябва да бъде със силна воля, безстрашен и готов да покрие големите очаквания.
Другият спорен момент в първоначалния вариант на антикорупционния закон - за анонимните сигнали, не е отпаднал, но за тях се говори по друг начин, каза изпълнителният директор на "Прозрачност без граници":
Сигнали, за които няма точно установен подател и по тях все пак да бъдат извършени проверки, в случаите, в които съдържат достатъчно убедителни данни за конфликт на интереси, корупционно поведение или нещо подобно. Очаквам един от големите спорове да бъдат концентрирани върху това.
Цялото интервю с Калин Славов можете да чуете в звуковия файл.