В общи линии няма леко ПТП с ТИР. Ако при леките автомобили може, да отчетем, че 30-40%, 50% са леки ПТП-та, т.е. това са само ламарини, материални щети, когато има ПТП с ТИР, нещата стават много сериозни, там винаги има пострадали и загинали. За съжаление много често имаме пострадали и загинали при такива инциденти.
Според Тодоров проблемът е в инфраструктурата у нас, както и в това, че при инцидент чуждите шофьори на камиони не могат да бъдат санкционирани по нашите закони:
Ние наследяваме една инфраструктура, която не е пригодена за съвременните динамични условия – когато автомобилите бяха в България много по-малко, имаше много по-малко трафик, а в същото време в днешните динамични, активни икономически дни инфраструктурата не е готова да поеме този оживен трафик. Проблемът с това, че ТИР-ове минават в населени места, не е само в Лом, винаги е опасно когато ТИР-овете се движат в населените места, защото тези 30-40 тона са много трудно управляеми.
Имаме друг сериозен проблем със самите водачи на ТИР-ове, които често са чужди граждани и пред които нашето законодателство, в общи линии, е доста безсилно. Проблемът с чуждите водачи е, че те не могат да бъдат санкционирани, те го разбират това нещо и в общи линии карат доста грубо.
Владимир Тодоров смята, че това, което може да се направи в дългосрочен план, е да се инвестира в пътища, но има и неща, които могат да се направят и в по-краткосрочен период:
Винаги има алтернатива, въпрос на средства и на време е да се намерят тези средства и време. Всички помним, че преди години магистрала "Хемус" наистина влизаше в населени места. Надявам се, че ще планират нещата и в Лом. Истината е обаче, че ако ние не инвестираме в пътища, а инвестирането в пътища става по два начина – чрез цената на винетките и чрез Държавния бюджет, бюджетът го знаем какъв е, оттам следва вторият начин – да повишим цената на винетките. Много по-добре ще заработи системата, когато се въведе тол системата, така че след година, две-три, аз съм убеден, че ще усетим притока на по-големи средства, съответно и оттам повече пари за инвестиране в инфраструктура.
В краткосрочен план могат да се набележат няколко мерки, това е първо преасфалтиране на пътя, на второ място е създаването на такива системи, които да забавят самото движение – това са напречно набраздяване на пътя. Легнали полицаи, а също поставяне и на бетонни предпазни огради около къщите, така че в друга ситуация те да поемат удара.
Интервюто на Валерия Николова с Владимир Тодоров можете да чуете от звуковия файл.