Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

С Jump Math децата учат по-лесно математика

Млади неоткрити математически гении или всеки може да се справи с математиката. Така накратко, само с няколко думи може да се опише системата JUMP Math, която се разпространява напълно безплатно в училища и учебни центрове в цял свят. В основата й е вярването, че всички деца могат да научат математиката, а всички учители могат да я преподават. JUMP Math не променя учебната програма или учебния материал, който се преподава, нито класната структура на обучение. Променя само мисленето.

За системата и начина, по който се преподава JUMP във Варна разговаряме с Дороти Берова:

Авторът на методиката JUMP Math e канадския математик Джон Майтън от университета в Торонто. Самата методика е разработена преди повече от 15 г. и най-ценното в нея е, че всички похвати са следствие от реална работа и натрупан опит с деца. Мотото е, че всеки може да се справи с математиката по един много забавен начин, а абстрактното математическо знание може да бъде представено на един много разбираем за децата език.

Какво означава разбираем за децата език? Имаме, примерно, един учебник, в който е написано 7 по 5 е 35. Ако използваме JUMP как ще представим? Как ще научим децата да умножават, нещо което им е доста трудно във втори клас?

Умножението не е представено както в нашата класическа методика. Никое дете не учи таблицата за умножение наизуст. Методиката JUMP Math е съвсем различна. Така, за да стигнем до едно понятие, ние трябва да имаме концепцията за него – т.е. трябва да имаме усет за числа.

Какво означава усет за числа? Как представяте числата от 0 до 9?

По един много приложен начин. Те се представят в нагледно – образен материал. Използваме различни видове жетони, различни видове мъниста, след което ако трябва да представя таблицата за умножение първо групирам материала, след това го рисувам. Едва тогава стигаме до идеята за умножение.

Всъщност в JUMP Math понятието се казва в последствие.

Аз не уча „голи” определения. Децата стигат сами до тях. JUMP разчита на това, и не само JUMP– самият наш мозък е устроен така, че всичко се учи стъпка по стъпка.

Цялото интервю с Дороти Берова чуйте в звуковия файл:




Ето и мнението на част от децата, които се занимават с математика посредством JUMP във Варна и които вече искрено се вълнуват от математиката. Преди да ги чуете обаче си помислете колко от вас намират математиката за сложна и неразбираема:




Малко статистика: средно 54% от децата в средното училище се справят с математиката. Данните са валидни за целия свят и винаги се движат в близки граници, казва авторът на методиката Джон Майтън. База за тези данни са всъщност резултатите от световното изследване PISA. В това число влизат едновременно отличниците, които решават по около 75% от задачите успешно, както и децата, които изостават - със само 19% успех.


Повече за системата JUMP и приложението й във Варна – очаквайте в часът на Радио Варна представя тази  събота, 18 февруари.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна