Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Спектакъл с известния цигулар ще открие фестивала Opera Open 2017 на 10 юни в Пловдив

Марио Хосен за Орфей и "новия Орфей" Паганини

Кристален орган, реставрирани константинополски ръкописи по тракийски мистични теми от Георги Арнаудов, впечатляваща програма

2
Снимка: архив
Марио Хосен безспорно е един от най-интересните цигулари днес. Роден в Пловдив, учил във Виена, специализирал в Париж.

София, Пловдив и Виена са трите важни града за него днес, но е артистичен директор на фестивал в Несебър, организира лятна академия всяка година във Виена, конкурс за цигулари във Варна. Концертният му график е изключително динамичен и на него това му харесва. Един ден свири във Варшава, на следващия - във Виена, няколко дни по-късно - в Париж,  после долита до София, преподава с плам на учениците и студентите си в НБУ и отново е на самолета.
Междувременно записва дискове, последният (засега) е със създадената от него
Camerata Orfika. Свири на изключителен инструмент, създаден от Giovanni Battista Guadagnini (от 1749 година), предоставен му след спечелване на конкурса от Австрийската национална банка...
В края на миналата година Марио Хосен напълни зала 1 на НДК с един истински спектакъл,  посветен на неговата "голяма музикална страст" - Паганини. В момента цигуларят работи по два ексклузивни проекта, свързани с нотите и музиката на ненадминатия виртуоз. И му предстои друг грандиозен проект, в който "събира в едно" любовта и пиетета си към Паганини и мечтите, свързани с фигурата на Орфей.

Спектакълът "Орфей и Паганини" ще открие фестивала Opera Open 2017 в Пловдив на 10 юни.
"Роден съм в Пловдив - разказа той в сутрешното ни "Радиокафе", - а знаем, че там (Тракия, Родопите, Пловдив) е центърът на тракийската мистериална цивилизация. Орфей е от Тракия и това винаги е възбуждало моето въображение - искал съм да си представя къде е бил, какво е правел, как с музиката си, със своята лира, с двойния авлос, с пените си е омагьосвал както хората, така и природата". И продължава с увлекателен разказ за Паганини, който "като една комета" преминава през европейското музикално статукво в началото на ХІХ век. Първият дръзнал да излезе от дворцовото обкръжение, да не е придворен музикант, да бъде независим, сам да си организира (и продуцира) концертите, да свири без да се интересува от мнението на академичните среди, на другите композитори, професори, капацитети... "Паганини е бил убеден, че неговият музикален език е толкова силен, колкото и потребността му от срещи с публиката и откриването на нови измерения в цигулковото изкуство. А харизматичната му личност е омайвала както широката публика, така и композитори като Лист, Шопен, Шуберт, Рахманинов, Брамс... всички те по една или друга форма са повлияни от Паганини". И неведнъж е бил наричан "новия Орфей".

Марио Хосен е убеден, че Античният театър в Пловдив е точното място за проекта "Орфей и Паганини". Програмата също е замислена смело и интригуващо - "започваме с големия наш композитор Георги Арнаудов, който е реставрирал стари константинополски ръкописи върху тракийски мистични мелодии, направил ги е за глас и ударни, като деликатно включва и цигулката. Продължаваме с древна форма на реконструкция на ритуална музика на Мишел Деньов  за кристален орган, инструмент, който за първи път идва в България...". И още - фрагменти от операта "Орфей" на Монтеверди, както и от "Орфей и Евридика", хорови сцени, мултимедия... Марио Хосен обещава музикално събитие, което ще се помни - чуйте!

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени