В идеалния вариант единният цифров пазар трябва да въвежда еднакви правила за всичко, което правим онлайн в Европа. При обсъждането на детайлите по темата обаче често правителствата на страните - членки предпочитат да запазят собствените си закони в тази сфера, подчерта още Кая Калас:
Има и още нещо много важно - в този бранш има много силни играчи, които непрестанно лобират за интересите си. Човекът, който отговаря за законодателните досиета, трябва да подхожда с голямо внимание при вземането на решения. Затова новият комисар е в трудна ситуация, тъй като не разполага с достатъчно време да научи всичко, свързано с технологичната материя. Тя все пак е млада и се надявам да успее бързо да навакса.
Сред основните законодателни досиета в тази сфера, които ще стоят на дневен ред по време на мандата на новия български комисар, Каял Калас очерта реформата в областта на авторските права и разширяването на правата на издателите, както и предложението за нови стандарти за договорите в сферата на цифровата търговия и услуги.
Когато става дума например за интернет платформа, тя трябва да плаща на издателите за това, че събира на едно място препратки към техните новинарски материали. Тази практика е приета в страни като Германия и Испания. Но вместо така да се разширява аудиторията и броят на читателите на тези новинарски издания, на практика те намаляват. В момента спорен е въпросът дали това предложение да се запази под тази форма. Другата дискусионна тема е въвеждането на универсална технология за мониторинг на авторското съдържание в интернет сайтовете. То задължава компаниите собственици на интернет платформи да следят за съдържание, нарушаващо авторските права. Проблемът е, че това се отнася и за съдържание, което се качва в интернет от всеки обикновен потребител. Например, ако искате да публикувате ваше видео в ЮТюб, има риск системата автоматично да го отхвърли. Повечето от онлайн платформи обаче са американски, руски или китайски. Ако се приеме в този си вид, законопроектът ще даде в ръцете на тези чуждестранни компании правото на цензура над европейското съдържание. Защото към момента ако някоя засегната страна установи, че там е публикувано пиратско съдържание в нарушение на авторските права, тя подава сигнал и чак тогава съдържанието се блокира. Има и други спорни въпроси, като изключенията от правилата за защита на авторското право, когато се публикува информация с образовалелна и или научна цел.
Цялото интервю слушшайте в звуковия файл.