Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Основният проблем е нерешаването на проблемите. Всичко друго е под този основен проблем – проблемът с образованието на майчин език. Нека да подчертая, че ние по Конституция сме признати за национално малцинство и ни се полагат всички права, които са ни се полагали и в конституциите на бившите републики от бивша Югославия, които отдавна не съществуват.Това каза Зденка Тодорова, член на Гражданския комитет "Западни покрайнини", журналист и правозащитник, пред "Хоризонт". Поводът за коментара е случая със задържането преди няколко дни на трима български лекари в Босилеград и необходимостта да се говори отново за проблемите на българите в Западните покрайнини. Медиците вече се прибраха в България и днес част от тях, заедно с журналисти и представители на Гражданския комитет, ще дадат пресконференция.
Когато говорим за проблемите на българското малцинство, основният проблем, от който аз винаги тръгвам, това е правото на образование на майчин български език, както аз навремето съм имала щастието да завърша – от забавачница, през основно образование, до гимназия, всичко на български език, и след това Филологически факултет в Белград, завършила съм Българска филология. Така че мисля, че това е основното – неприсъствието на български език в административната употреба, в образованието, в публичното пространство – навсякъде, като минете из Цариброд, ще чуете един развален български език.
Така че основата е българският език, за да се опази националната идентичност на българите, подчерта Тодорова, но отново добави, че реално решение на въпросите на българското малцинство в Сърбия не се търси въпреки декларациите при срещите на политици, включително и на най-високо ниво.
За да имаме образование, ние трябва да имаме подходящи учебници, преподаватели, национално осъзнати и нормално мислещи българи – родители, които да записват своите ученици в българска паралелка, подчерта Тодорова:
Имаме нужда от такива деятели на просветното дело в Западните покрайнини, които сами да пишат учебниците и в тези учебници да залегне българската история, българските съвременни писатели, българската древност, както и по-новата история. Всичко това поетапно трябва нашите ученици да изучават, за да разберат кой е Ботев, кой е Левски, Раковски, Паисий Хилендарски, защото всичко е толкова объркано в тази образователна система в Западните покрайнини, че днес, ако питате някой, да речем в Цариброд, българин, ученик: "Добре, кажи ми сега, ти какво знаеш за Васил Левски", като имаме вече паметник на Васил Левски, а той ще каже: "Той се е борил срещу турците". Ето това е – за делата на нашите просветители, на нашите революционери, на нашите видни българи, създателите на българската държава, почти нищо не се знае и опираме до националната идентичност.
Зденка Тодорова изтъкна, че една от малкото живи връзки с българския език е програма "Хоризонт" на БНР.