Едва два процента от българските ученици, участвали в международното изследване ПИЗА 2015, успяват да се справят с най-трудните задачи в иновативния модул. В изследването са участвали близо 6000 българчета, предимно от 9-и клас.
За първи път, наред с четенето, математиката и природните науки, ПИЗА включи и нов иновативен модул, който проверява дали учениците могат ефективно да участват в дейности за решаване на проблеми съвместно с един или повече партньори. В иновативния модул участват 51 държави. България има малко над 440 точки, което я поставя в групата на държавите с резултат под средното ниво. Резултатите сочат, че 50 процента от българските ученици решават само най-лесните и средно трудни задачи и едва 2 процента от тях могат да се справят с най-сложните задачи, които изискват високо ниво на сътрудничество.
В иновативния модул учениците са решавали задачите онлайн и са взаимодействали помежду си във виртуална среда - посредством чат или имейл. Във всички държави момичетата се справят по-добре от момчетата, които обаче ценят по-високо екипната работа.
Международното изследване ПИЗА не измерва знанията на учениците в училище, а уменията да се използват тези знания. Акцентът е върху способността на учениците да мислят.