Българската църква е наследник на Българската екзархия. Смятам, че признаването на Македонската църква е едно историческо задължение на Българската православна църква и не виждам канонични пречки за това. Казусът на Македонската православна църква е един от поредицата подобни казуси в православния свят. Сякаш Българската православна църква има най-голямо основание да се заеме с неговото разрешаване с оглед на цялостното развитие до момента.
Придобиването на автокефалия в православния свят е най-проблематичният въпрос в междуправославните отношения, допълни още Методиев:
От една страна, Вселенската патриаршия настоява, че единствено тя има право да дава автокефален статут, а от друга страна, Руската църква настоява, че църквата-майка има право да дава автокефален статут. В най-добрия случай, така би трябвало да бъде в идеалния случай, придобиването на автокефален статут би трябвало да е резултат от консенсус, съгласие между всички съществуващи православни църкви, т.е. след встъпването в евхаристийно общение между Българската и Македонската църква, Българската църква би трябвало да има активността да инициира едни такива преговори, в резултат на които в най-добрия случай можем да очакваме ако не 100-процентов консенсус между православните църкви, то при всички случаи едно доста голямо мнозинство от православните църкви, което да вземе решение какъв точно да е статутът на Македонската църква. В крайна сметка в момента въпросът основно е за това евхаристийно общение – дали Българската православна църква ще даде перспектива на Македонската църква за решаване на проблема ѝ. Твърдението, че сме заплашени да получим схизма, ми се струва доста преувеличено твърдение, защото в православния свят има редица казуси на подобни църкви, които свидетелстват, че заради такива проблеми до схизма не се стига.
Цялото интервю с Момчил Методиев можете да чуете от звуковия файл.