Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

MO очаква руските представители за разговори по обявената поръчка за поддръжка на изтребителите

Снимка: БТА

Милиони за армията и тази година предвиждат заложените средства в държавния бюджет, но не за модернизирането, а само за поддръжката на наличната техника, за ремонт на изтребителите МиГ-29. Министерството на отбраната очаква руските представители за разговори по обявената поръчка за поддръжка на изтребителите.

130 млн. е сметката, свиквай Горанов, така премиерът Бойко Борисов се обърна към финансовия министър, разкри стенограмата от правителственото заседание, на което темата за това какви пари са нужни и колко ще бъдат дадени в края на годината за самолетите, стана една от основните. Цифрите показват следното: около 34 млн. лева са нужни за поддръжката на самолетите „Спартан“. Само един от трите ще лети, но до края на годината, ако ги няма парите. От 12 вертолета „Кугър“ 8 не летят и затова премиерът поиска от финансовия и военния министър преглед как да бъдат осигурени. Правителството даде близо 20 млн. лева за осигуряване на летателната годност на руските самолети МиГ-29. Първият транш от 9 милиона 630 хиляди беше отпуснат през януари. Близо 70 млн. лева се очаква да е сумата за директната договорка за доставката на ремонтирани двигатели. Днес министерството чака представители на компанията, с която да се разберат и за поддръжката на МиГ-овете. Стойността на това предложение е 81 милиона и 200 хиляди лева. Пари ще се дават, а фактите говорят, че проблемът не е колко, а на кого:

Колкото повече изливаме в МиГ-овете, толкова по-малко имаме за закупуването на нови и така необходими самолети, обяснява Михаил Найденов, експерт по отбрана и международна сигурност в Атлантическия съвет на България:

Тук се получава един порочен кръг, т.е. това е като една бездънна яма. Въпрос на политическа воля да приоритизиране ясни приоритети, които трябва да бъдат следвани.

Предишният министър на отбраната Николай Ненчев потърси за съдействие Полша. През 2015 година сключи договор за 12 млн. лева, но после прокуратурата го обвини, че не е имал право, тъй като вече е имал договор с „ЕрСеКа МиГ“ за около 7 млн. лева. С днешна дата, Николай Ненчев продължава да поддържа тезата, че не трябва посоката да бъде променяна и ремонтите на МиГ-овете дори трябва да бъдат извършвани в западни държави:

Договорът с Полша беше изключително оспорван, но беше изпълнен в срок, ние получихме двигателите и всичко онова, което бяхме договорили. Не виждам никакво основание сега да променяме посоката. Още повече, важен беше вторият договор с Полша, който не се случва. Авиониката да бъде съвместима с нашите партньори в НАТО. Като че ли прокуратурата е особено доволна от тази развръзка. /…/ Имахме нужда от 5 ремонтирани самолета, които да са в готовност да изпълняват ангажиментите по охрана на въздушното пространство само и единствено в рамките на времето, в което ние трябваше да придобием нов самолет.

Пред придобиването на нов самолет обаче продължават да изникват пречки. Комисия, която спря класирането на служебния кабинет Герджиков, писането на нови искания към фирмите. От скоро се разбра, че заради новите правила за начисляване на ДДС, парите за новите изтребители няма да са милиард и половина, а с около 300 млн. по-малко. Според бившия министър на отбраната действията от последните седмици за договорите с „ЕрСеКа МиГ“ за поддръжка на изтребителите реално са начин да се заобиколи купуването на новите самолети.

Президентът Румен Радев също смята, че по темата с изтребителите има неяснота: Няма ясна визия как да се изграждат способности и съвместимост с нашите партньори поне 10-15 години напред. 


Целия репортаж чуйте от звуковия файл.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна