Истинската търговска война между Съединените щати и Европейския съюз само бе отложена след срещата във Вашингтон на президента Доналд Тръмп и шефа на Еврокомисията Жан-Клод Юнкер, заяви пред „Хоризонт“ Уве Бот - главен икономист към изследователския център на изданието „The Globalist“.
„Това е просто отлагане на последващо разрастване на търговската война и на нова серия от тарифи, които ще бъдат наложени от САЩ и на които ЕС ще отговори реципрочно“, каза Бот.
„Всеки трябва да осъзнае, че този президент - Доналд Тръмп, не е като нито един американски президент досега - нито в далечното минало, нито в по-близкото минало и нашето съвремие. Не може да се вярва на думите му и на начина, по който комуникира с хората. Той променя мнението си толкова често, колкото другите хора сменят фланелките си“, посочи икономистът.
„Ето защо, когато погледнем към резултатите от срещата на Тръмп с Юнкер, първо трябва да помислим дали те са реалистични. Например - премахването на държавните субсидии. Мисля, че няма никаква политическа подкрепа за подобно решение нито в ЕС, нито в САЩ. Аз като икономист смятам, че тези субсидии са абсолютно неефективни и те трябва да бъдат премахнати. Погледнете например субсидиите за фермерите. Като сума те са много големи и в ЕС, и в САЩ. В същото време обаче те помагат на големите земеделски компании да оцеляват, но никога не стигат по смислен начин до малките стопанства. В резултат на това земеделският сектор става защитен в ЕС и в САЩ. Това обаче прави цените на земеделската продукция по-високи за крайните потребители. Нещата стават още по-неприятни, когато помислим, че тези субсидии са парите на данъкоплатците, които могат да бъдат изхарчени по много по-разумен начин“, каза Бот.
Според изпълнителния директор на една от големите международни инвеститорски компании Ричард Харис, най-вероятно няма да се стигне до свободна търговия.
„Търговските тарифи между САЩ и ЕС практически са много малки. Говорим за осреднена стойност от 3% и за двете партниращи страни. Трудно ми е да си представя допълнително подобряване на тази ситуация. По отношение на автомобилите - не забравяйте, че реалната търговия между Съединените щати и Европа не е чак толкова голяма. В САЩ се използват масово коли, произведени от местни производители. Разбира се, има изключения за някои специализирани возила, които идват от Европа, както и обратното - например „Харли Дейвидсън“ се внася от Съединените щати на европейския пазар“, каза Харис.
От звуковия файл можете да чуете целия репортаж на Марта Младенова.