Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Спад на потребителските нагласи в Германия за декември заради 4-та Covid вълна и високата инфлация

Германският БВП нарасна през третото тримесечие с 1,7% на тримесечна и с 2,5% на годишна база

Потребителските нагласи в Германия за декември се влошиха заради надигналата се четвърта коронавирусна вълна и растящата инфлация в страната.

Това показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 2000 потребители, проведено в периода между 4 и 15 ноември 2021 г.

Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за декември 2021 г.) се понижи с цели 2,6 пункта спрямо предходния месец, достигайки ниво от -1,6 пункта. Това е най-ниското ниво на нагласите на немските потребители от шест месец насам.

"Понастоящем потребителските настроения се намират под натиск от две страни. От една страна, броят на заболелите от четвъртата вълна на коронавирусната пандемия нараства, което заплашва да претовари здравната система и може да доведе до допълнителни противоепидемични ограничения. От друга страна, покупателната способност на потребителите намалява поради високата инфлация от 4 на сто", коментира експертът от GfK института Ролф Бюркл.

GfK индекс на потребителските нагласи в Германия


Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец ноември), за да определи настроенията за следващия месец (за ноември).

GfK индексът на икономическите очаквания на германските потребители се срина рязко през ноември с 15,6 пункта до ниво от 31 пункта. Въпреки този спад обаче индексът на икономическите очаквания е все още с повече от 31 пункта над неговото ниво точно преди година.

Подиндексът на потребителските очаквания за доходите също се влоши през ноември до 12,9 от 23,3 пункта през октомври, но задържа над нивото от 4,6 пункта, отчетено през ноември 2020 г.

Индексът, измерващ склонността на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки като автомобили, мебели и техника за дома, спадна до 9,7 пункта от 19,4 пункта. Това представлява 9-месечно дъно, като този подиндекс е далеч под неговото ниво от 30,5 пункта, отчетено педи година 9през ноември 2020 г.).

Междувременно немската федерална статистика Destatis представи окончателните си данни за икономическия растеж през третото тримесечие.

БВП на Германия нарасна през периода юли - септември с 1,7% спрямо второто тримесечие - слаба низходяща ревизия спрямо предишна оценка за растеж с 1,8 на сто.

Спрямо година по-рано германският брутен вътрешен продукт се увеличи през третото тримесечие с 2,5%, но остава с 1,1% под нивото от последните три месеца на 2019 г. - точно преди коронавирусната пандемия да засегне Германия и целия свят.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени