Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

На Летище София след присъединяването ни към Шенген по въздух и вода

Изп.директор на фирмата-оператор на аеропорта пред Радио България

13
Снимка: БГНЕС

На 31 март България и Румъния се присъединиха към Шенгенското пространство по въздух и вода. Австрия остава последният препъникамък, който спира двете страни в стремежа им към пълноправно членство в европейското пространство на свободно движение без граничен контрол по вътрешните граници – едно от най-важните постижения на Европейския съюз.

Първият "шенгенски" полет кацна в София малко след полунощ. 

Какви промени има за избралите да пътуват от Летище София?


От началото на март на Терминал 2 на летището са монтирани нови устройства, които позволяват автоматизирана проверка на бордните карти. Анкета на Радио България сред пътниците показа, че те я приемат по-скоро позитивно:

"Пътувам често, но не колкото ми се иска – признава Дорислава. – Досега обаче не ми е правило впечатление дали е имало подобна автоматизирана система за проверка на бордните карти. Откровено казано обаче, това вероятно би направило преминаването през проверките по-бързо."

"Пробвала съм пет или шест пъти да използвам подобна система или такава за сканиране на паспорти на летища из Европа, но често пъти тя не е работела и е било нужно да се връщам и редя на друга опашка."

"Свикнала съм да преминавам през определени стъпки, когато пътувам със самолет и колкото и досадни да са те, съм приела, че са част от необходимото, което изпълнявам, вземайки решението да пътувам по този начин" – категорична е Дарина.


А някои биха искали да видят и други нововъведения:

"Бих искал летището да разполага със свой бюджет за култура, който да позволява разполагането на различни арт-инсталации на български артисти, част от които да остават там задълго, провеждането на различни фестивали в парка на летището, до които да достига денонощен транспорт – казва Веселин. – Бих искал оттам да си купя плоча с музика от български артист или книги на съвременни родни автори, преведена на английски, както и да разбера какви са възможностите да се включа в различни инициативи в града като току-що пристигнал. Бих искал да чуя и джаз концерти на родни артисти, които да се случват в най-натоварените часове, за да може да покажем, че летището може и да не бъде просто спирка за обществен транспорт, каквато всъщност е.“


Изпълнителният директор на компанията-концесионер на Софийското летище Хесус Кабайеро поясни пред Радио България, че въведената наскоро система за автоматична проверка на бордните карти не е част от изискванията за Шенген, а от плана за модернизация, по който компанията работи. През 2023 година от СОФ-Кънект обявиха, че до края на 2025 година в столичния аеропорт ще бъдат инвестирани над 150 млн. лева. Част от тези средства са предвидени за подобряване на условията за пътниците, които пристигат или отпътуват от българската столица. Един от най-мащабните проекти е свързан с изграждането на 20-мегаватов фотоволтаичен парк, който трябва да помогне на летището да стане въглеродно неутрално до 2036 година.

Хесус Кабайеро

"Целта ни беше до 2026 г. да успеем да намалим нашите емисии с 28%, но вече успяхме да я надскочим, достигайки 31% – посочва Хесус Кабайеро. – С 30% намалихме използваните от нас дизелово гориво и електрическа енергия, а със 70% разхода на вода. Повишихме до 45% рециклирането на отпадъците. Подменяме и автопарка на летището с електрически автомобили, изградихме зарядни станции за тях, подменихме и електрическата инсталация. От фотоволтаичен парк, който започваме да изграждаме, се надяваме до 2036 г. да можем да произвеждаме 20 MW електроенергия, която ще ни позволи да имаме 24 часа зелена енергия за нуждите на сградите на летището.“

В инвестиционния план на концесионера се предвижда да бъде изграден изцяло нов трети терминал на аеропорта, който ще започне да посреща пътници през 2030 година. Дотогава Терминал 1 ще продължи да работи и ще бъде модернизиран. След като спре експлоатацията му, сградата ще бъде запазена, а районът около него ще се използва за карго полети, сервиз и поддръжка на самолетите и като тренировъчен център на пилотите и останалия авиационен персонал.


До края на лятото на 2024 г. ще приключи и ремонтът на ВИП-терминала на летището, който се използва от пътници, желаещи да имат пряк достъп от залата до самолета.

Продължава работата и по разширяване на полетната мрежа от Летище София с нови дестинации от Близкия Изток. Водят се и преговори с няколко авиокомпании за полети до САЩ.


Всичко това ще помогне за постигане на амбициозната цел, която си е поставил концесионерът – да превърне Летище София в авиационен център за региона. А присъединяването на България към шенгенското пространство по въздух и вода със сигурност ще съкрати времето за обработка на пътническите документи. Ползите за държавата са далеч отвъд:

"Ако говорим за това какви ще са предимствата на членството на България в Шенген, такива със сигурност има – казва Хесус Кабайеро. Едно от тях е повишаването на БВП, подобно на всички останали страни, станали членове на това пространство преди България. Отворените въздушни и морски граници ще увеличат броя на инвеститорите. Друга полза за страната ще е възможността пътници, които вече имат Шенгенска виза, да пристигат по-лесно от трети страни директно."

Снимки: БТА, БГНЕС, Летище София

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна