Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Психологът Младен Владимиров: Защо е необходимо обществото да вдигне температура, за да се пребори с някакъв вирус?

Инфлуенсъри, медии, етика - реакции след скандала с енергийната напитка

Преподавателят по медийно право проф. Нели Огнянова: Инфлуенсърите работят с големи аудитории, затова общата тенденция е да влязат в регулация

| Интервю
Снимка: Pixabay

"Погрешно е да мислим, че само децата са обект на рекламата. Това са младите хора, които искат да живеят бързо, да имат постоянна енергия, които са изтощени от липсата на неща, които да им се случват в живота. Младото поколение, което не иска да отлага удоволствията, хедонистично, лесно и бързо да му се случват нещата. Момичето се позиционира точно там."

Това коментира в интервю за БНР психологът Младен Владимиров след скандала с рекламираната от попфолк изпълнителка прахообразна енергийна напитка.

Психологът обърна внимание върху въпроса "кои са авторитетите, лидерите на мнения, еталоните" и запита кои са идолите, на които се кланяме днес.

Проблемът с енергийните напитки около училищата и това, което вземат децата, е много стар, напомни Владимиров.

"Балоните, вейпове – всичко, до което имат достъп, широка трябва да бъде дискусията. Къде стоят институциите? Защо е необходимо обществото да вдигне температура, за да се пребори с някакъв вирус? Защо като институции не сме го разпознали? Това са важните дискусии.

Поколението, което иска да живее в бунт, в риск – характерно за подрастващите, да има скандал, провокация: точно това целеше тази самоканселираща се дама – да провокира. Тя се заявява като лидер, който употребява."

Нямаме генералната превенция, категоричен е психологът.

Не знаем към кого да адресираме своите страхове. Не знаем с кого да се свържем. Всеки ден се сблъскваме с поговорката "Бог високо, цар далеко", смята Младен Владимиров.

"Имаме съдържание, което предполагаме, че е незаконно. Имаме промоция, реклама на продукт, търговско слово. Имаме фигура, която се обръща към голям брой хора – известна е, да речем – инфлуенсър. И действието се развива в платформа, която е известна – Инстаграм."

Това посочи проф. Нели Огнянова, преподавател по медийно право в Софийския университет "Св. Климент Охридски".

Едната линия е отговорността на платформите. Другата линия е отговорността на самото лице, заснето на клипа. Има действащо право по линия на платформите. Има транспонирано европейско право. Към платформите има изисквания, свързани с търговското слово, изтъкна проф. Нели Огнянова.

Платформите трябва да предприемат мерки за защита на децата, категорична е тя.

СЕМ действа относно платформите под българска юрисдикция, уточни преподователят.

Инфлуенсърите работят с големи аудитории, затова общата тенденция е да влязат в регулация, заяви проф. Огнянова в предаването "Преди всички".

"Който навлиза в тази област, трябва да е готов, че правото идва. Свободата на изразяване не е абсолютна в никоя съвременна правна система."

Двете мнения чуйте в звуковите файлове. 

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна