Учебно-бойният самолет L-39ZA е първата машина, на която се качват курсантите, за да се научат да летят и по-късно на изтребителите, припомня авиожурналистът Димитър Ставрев.
Последният основен ремонт на шест от машините е бил в периода 2013–2016 г. И с условия - удължен общ технически, в зависимост от часовете нальот и междуремонтен ресурс. Така се стига до обявената през 2019 г. обществена поръчка. Тя обаче е прекратена през 2020 г. Мотивите тогава на оригиналния производител "Аеро Водоходи" са били коронавирусната пандемия, а българската фирма не е посочила причина.
По същото време обаче Румен Петков от партия АБВ се заканва да даде документи на прокуратурата. Позовавайки се на писмо от чешката фирма производител, Петков посочи, че тя няма да си сътрудничи с избраната българска компания, която прави ремонта. И, че "осигуряването на резервни части и ремонта на самолетите се прави чрез неоторизирани и несертифицирани фирми и производителят не може да гарантира надеждността и безопасността на самолетите". Тогава министерството отрече твърденията.
Новият договор за ремонт е от декември 2023 г. с чешката компания производител. Но е за основен ремонт на две машини L-39, двигатели, системи, навигация, комуникация, идентификация.
Катастрофиралият днес самолет е проверен и е излетял технически изправен. Той е реновиран, извършен му е капитало-възстановителен ремонт, каза Атанас Запрянов.