Прави се отстъпление от договореното увеличаване на приема на ученици за професионално обучение. Консултативният съвет по професионално образование и обучение, сформиран и работещ в партньорство с Министерството на образованието и науката (МОН) не е свикван от февруари т.г.
Преди дни от Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) са изпратили писмо до служебния просветен министър - проф. Галин Цоков, с конкретни предложения и загриженост относно изготвянето на Държавния план-прием за учебната 2025/2026 година.
Заложеният процент на професионалните паралелки пада от 60.23% на 59.02% – тенденция, която противоречи на икономическите нужди и стратегиите за развитие на професионалното образование, подчерта пред БНР-Радио София Росица Стелиянова, директор "Програми и проекти" в АИКБ.
"Трябва да има с около 3% увеличение на тези паралелки, а с 50% - класовете с насоченост към STEM обучение. Бяхме за пример, а сега всъщност даваме назад. Проблемите в образованието се натрупват. На 5 декември организираме кръгла маса, на която ще представим анализ и установените от нас проблеми. Но сме разтревожени, защото 5 декември ще се окаже късно, защото план-приемът започна", коментира Стелиянова.
Тя припомни, че е приета Стратегическа визия за дуалното образование до 2030 г., но тя е по-скоро с пожелателен характер.
Според Стелиянова няма карта на професионалното образование в България. Държавата не инвестира по региони с развит съответен отрасъл.
Понякога се налага деца да бъдат дообучавани, след като са наети. Методите на преподаване не са променяни с години. Структури и програми има, но трябва да се подготвят преподаватели и обучението да се съобразява с това, което е необходимо на бизнеса.
Направените промени в някои от нормите са козметични , а не същински, но така се обезсмисля дуалното обучение.
Чуйте разговора на Данаил Конов.