Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Йоханес Петерс: Натовски кораби в Балтика ще са сигнал към Москва, че няма да търпим саботажи

"Военните кораби могат да ни осигурят наблюдение на повърхността на Балтийско море и да въздействат възпиращо"

| Интервю
Снимка: ЕПА/БГНЕС

"Ще разберем какво точно се е случило в Балтийско море. Вече имаме опит". Така категоричен е финландският президент Александър Стуб. А поводът за думите му е поредната повреда по елемент от критичната инфраструктура на дъното на Балтийско море.

В първия ден на Коледа беше прекъснат кабел, свързващ електропреносните мрежи на Финландия и Естония. В района, във финландски води, е забелязан плавателен съд със странно поведение. Заради най-малко два подобни инцидента през годината властите в Хелзинки не вярват, че случилото се е случайност.
      
Заподозрян в подривна дейност е петролен танкер, плаващ под флага на Островите Кук. Предполага се, че танкерът е част от така наречения "сенчест флот" на Русия за заобикаляне на западните санкции върху износа на петролни продукти.

Какво още се знае за случая и основателни ли са подозренията на Финландия, че Русия е замесена - интервю с Йоханес Петерс - ръководител на отдела за морска сигурност в Института за политики по сигурността към университета в Киил.
     
Всъщност повредени са няколко подводни кабела - освен електропреносния EstLink 2, отново прекъснат е оптичният кабел, свързващ германския пристанищен град Рощок и Хелзинки, както и още три кабели за пренос на данни. Заподозрян в саботажна дейност е танкерът "Eagle S", който беше задържан. Предполага се, че танкерът е част от "сенчестия флот" на Русия. Знае се със сигурност, че е отплавал от Санкт Петербург. Разследващите във Финландия предполагат, че щетите са били причинени от задържания плавателен съд, който е влачил котвата си. От GPS-данните става ясно, че танкерът се е намирал на подозрително близко разстояние до мястото, където е прекъснат подводният кабел и е престоял там ненужно дълго време. Когато финландските морски власти спират танкера за проверка е липсвала една от котвите. Вчера полицията публикува подводни снимки, на които се вижда, че по дъното на морето има дълга километри следа от влачена котва. Затова в Хелзинки не вярват, че става дума за инцидент.  

Понякога се случва котва да нанесе тежки повреди на подводни кабели, но рядко. Ако плавателен съд се завърти около заседнала или блокирала котва, обикновено се провежда спасителна операция. Така че ако котвата дълго време се влачи по дъното, това едва ли е случайност или от небрежност.
Ако правилно Ви разбирам, намеквате за саботажни действия?

За пореден път се повтаря една и съща схема - плавателен съд, който по някакъв начин е свързан с Русия, извършва странни маневри и влачи котва по дъното, за да повреди някакъв вид критична инфраструктура, каквито са подводните кабели за пренос на данни и ток. Когато това се случва за трети път в рамките на година, очевидно не можем да говорим за случайност.

Властите във Финландия твърдят, че задържаният танкер е част от руския "сенчест флот", който се използва за заобикаляне на западните санкции, наложени на Русия заради нахлуването в Украйна. "С помощта на "сенчестия флот" Русия изнася петролни продукти и с приходите финансира войната срещу Украйна", твърди Европейската комисия в специално изявление. Как функционира тази схема?

Схемата е сравнително проста. Тези танкери са регистрирани в държави, които не се славят със стриктното спазване на международното право и са склонни срещу скромно заплащане да си затварят очите за маршрутите и дейността на плавателните съдове. Към това трябва да добавите морското право, което гарантира свобода на придвижване в световния океан.

И тази относителна свобода, гарантирана от морското право, пречи да бъде спрян руският "сенчест флот"?

Точно така. Основният принцип на международното морско право е свободата на корабоплаване. На практика това означава свободно придвижване на плавателни съдове в световния океан, включително на транзитното преминаване през държавни териториални води.

В конкретния случай с "Eagle S" финландските власти имаха късмет със задържането на съмнителния танкер, защото разполагаха с предварителна разузнавателна информация. Затова успяха да задържат кораба, докато е във финландски териториални води и сега съответните органи водят разследване.

Този пореден инцидент се случва, след като миналата година Финландия съобщи за прекъснат телекомуникационен кабел в Балтийско море. Същата година беше скъсан и газопроводът "Балтик конектор", свързващ Финландия и Естония заедно с два подводни телекомуникационни кабела между Естония, Финландия и Швеция. Преди това бяха взривени три от четирите тръби на газопровода "Северен поток". Германската външна министърка Аналена Бербок коментира, че тези "инциденти" в Балтийско море зачестяват и че европейците трябва да се събудят за провокациите на руската хибридна война. Има ли по-висока чувствителност в Европа към подобни предполагаеми саботажни действия?

Категорично да. Трябва да изчакаме резултата от разследването. В този последен случай Русия като държава не е замесена - танкерът плава под флага на островите Кук, а корабната компания е регистрирана в Обединените арабски емирства.

По-интересното е обаче, че финландските власти се заинтересуваха от предполагаемото заобикаляне на западните санкции срещу Русия. Или с други думи - за първи път Руската федерация е обект на разследване.

Финландският министър-председател Петери Орпо нарече "сенчестият флот" на Русия "опасен феномен". Как го определяте Вие - като опасен феномен в хибридната война, която води Кремъл срещу Запада?

Не само, "сенчестият флот" е опасен за околната среда, за моретата, в които плава. Тези танкери са изключително стари, често пъти технически неизправни, и застрашават морските екосистеми. Една авария с разлив на петролни продукти може да нанесе непоправими щети.

А когато говорим за хибридната война, която води Русия, можем да предположим, че "сенчестият флот" би могъл лесно да се превърне в удобен инструмент, макар да не знаем със сигурност колко голямо е влиянието на руските власти върху екипажите на тези плавателни съдове.

И въпреки това - екипажите на такива кораби не тънат в лукс. Те живеят в лоши битови условия на борда, не са добре платени и вероятно не биха отказали скромна сума срещу услугата да прекъснат някой подводен кабел в Балтийско море. Така че не си представяйте, че Русия изпраща агенти на борда за подготовката и извършването на саботажни действия. Един подкуп е напълно достатъчен.

След този случай Финландия, Естония, Германия и останалите държави на Балтийско море призоваха за засилване на охраната на критичната инфраструктура както под вода, така и на сушата. НАТО обяви, че ще засили присъствието си в Балтика. Адекватна ли е тази реакция и възможно ли е изобщо да се опази подводната критична инфраструктура?

Военни кораби не могат да направят много срещу търговски флот. Търговските кораби не са част от военноморските сили и са под закрилата на морското право. Въпреки това засилването на охраната и присъствието на натовски кораби в Балтийско море със сигурност изпраща сигнал към Москва, че няма да търпим повече подривни и саботажни действия и че сме подготвени да реагираме. Но трябва да си даваме сметка, че тази гигантска подводна кабелна мрежа не може да бъде напълно охранявана. Военните кораби обаче могат да ни осигурят наблюдение на повърхността на Балтийско море и да въздействат възпиращо.

По публикацията работи: Анастасия Крушева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна