Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Експертът съветва да се провери какви системи са въведени, какви пари са взети и доколко тези системи за безопасност и сигурност на движението работят

Проф. Симеон Ананиев за влаковата катастрофа: Може да се окаже, че системата не е работила

"Това е един балкански синдром. Ние смятаме, че можем да вземем едни пари и уж да направим нещо"

| Интервю
Снимка: БГНЕС
Чуй новината! Чуй новината:

"Основната теза е, че системата или не е работила, може и да е повредена, и в следствие на това не виждам как един машинист ще излезе на червен сигнал, без да му е казано, че може да излезе".

Това коментира пред БНР проф. Симеон Ананиев - експерт в сферата на жп транспорта, относно тежката влакова катастрофа от вчера, при която загинаха двама души, а други шестима бяха ранени. 

"Железниците са много тежка структура. Там всичко е точно разписано и се знае. В последните години в железницата и в инфраструктурата настъпиха "промени", въвеждайки все нови системи, включително тази система за предотвратяване сблъсъците. Въпросът е доколко тези системи са въведени. Виждате разследване на европрокуратурата за жп инфраструктурата. Трябва да се види каква е била самата система. Може да се окаже, че системата, по подобие на случая в Гърция, която осигурява движението и сигурността, не работи. Когато се премине на елементарен способ - с телефони, и се изпълнява непрофесионално - тези неща са неизбежни. Това е един балкански синдром. Ние смятаме, че можем да вземем едни пари и уж да направим нещо", коментира експертът.

Снимката е илюстративна, архив.
В България системата е държавата, нещата са комплексни, категоричен бе той в предаването "Преди всички". 

"Подходът го има и в Европа - чрез железниците да се преразпределят средства. Взимат се едни пари и след това уж поръчки, някой ги прави. Никой не мисли за поддържане, за обучение на персонал, за последващ контрол. Взимаме парите и айде...".

По думите му има контролни органи, ревизори, има всичко. Дали обаче се извършва качествен контрол е друг въпрос, допълни проф. Ананиев. 

Той подчерта, че системата е много модерна

"Тя не е сработила. Това са компютърни системи, свързващи локомотивите с инфраструктурата, с информация, нещо от рода на GPS-системи с обратна връзка. Моят съвет е да се провери какви системи са въведени, какви пари са взети и доколко тези системи за безопасност и сигурност на движението работят".

Цялото интервю на Диана Дончева с проф. Симеон Ананиев в предаването "Преди всички" чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени