Пред Радио София Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадали при катастрофи коментира, че е трудно да се проследи кой носи отговорност за пребиваването на каруци с животинска тяга в столицата.
"Най-големият риск е, че те нямат никакво обозначение и са невидими в тъмната част и в градска, и в извън градска среда. Самите водачи на каруците не спазват правилата за движение, правят резки маневри, нямат мигачи, внезапно се престрояват, внезапно завиват. Съвет към шофьорите – видите ли каруца, пазете голяма дистанция, много внимателно изпреварвайте, максимално отдалеч. Не се препоръчва и да се натиска клаксона, защото животното може да се подплаши", обясни Тодоров.
В чл. 106, ал. 1 от Закона за движение по пътищата е посочено, че водачите на пътни превозни средства с животинска тяга, на животни или на стада, трябва непрекъснато да направляват животните, така че да не създават пречки и опасности за движението, и да не ги оставят без надзор в обхвата на пътя.
В ал. 2 е записано, че водачите на пътни превозни средства с животинска тяга са длъжни през тъмната част на денонощието носят светлоотразителни жилетки. За миналата година общо по ал.1 и ал. 2 са съставени 17 бр. фишове.
В чл. 71, ал. 1 от ЗДвП е записано, че всяко пътно превозно средство с животинска тяга трябва да има два бели или жълти светлоотразителя отпред, два червени светлоотразителя отзад, а при движение през нощта и при намалена видимост - отзад вляво светещо тяло, излъчващо бяла или жълта добре различима светлина. Светлоотразителите трябва да са разположени симетрично от двете страни на превозното средство. За неспазването на ЗДвП по чл. 71, ал. 1, през 2024 г. са съставени 160 бр. фишове.
Тъй като каруците нямат регистрационни номера не подлежат на задължителната застраховка "Гражданска отговорност“, посочи Владимир Тодоров.
"Следователно, ако е виновна каруцата за причинен инцидент, няма как да се търси отговорност от застраховател. Единствената възможност остава от водача на каруцата, но често това са малоимотни хора, от ромски произход, и мисията е невъзможна. В общи линии – трудно може да се вземе обезщетение, когато имаме ПТП, причинено от каруца", отбеляза Владимир Тодоров.
Той добави, че в Българската асоциация на пострадали при катастрофи има горещ телефон, на който могат да бъдат подадени сигнали за подобни ПТП-та и да се получи безплатна консултация.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.