За това алармираха от Института по пътна безопасност. Пред БНР юристът от института Георги Гълъбов обясни какво следва:
"Всички глоби, които са наложени на превозвачите и на тези, които извършват обществен превоз, с по-големите категории превозни средства, имат право да си потърсят платените глоби. Доста голямо количество дела са образувани по тази тема. А вече образуваните дела, които са за издадени електронни фишове, които се оспорват в съда, ще бъдат отменени. Това ще доведе до огромно количество разходи за АПИ".
По думите на юриста това решение се крие: "Ние от няколко месеца се опитваме с тях да влезем в някакъв разумен диалог, да разберем какво правят, но те всъщност нищо не правят".
В предаването "Преди всички" Гълъбов посочи кое е притеснителното в случая:
"Това дело е от 2023 г. МС са имали становище пред Съда на ЕС. Притеснителното за мен в случая е, че МРРБ и АПИ на практика 2 месеца след като това решение е излезнало, започват да организират работни групи. Защо, при положение, че е ясно какви са възможностите от това дело - или съдът щеше да потвърди разпоредбите, или щеше да ги отмени, защо това не е направено превантивно – да имаме готов законопроект, който да седи и да чака мотивите. Съдът на ЕС отменя нашите разпоредби и затова ние предлагаме нов начин, по който да се следи за спазване на задължението за плащане на ТОЛ-такса".
По думите му през 2019 г., когато се правят промените в Закона за пътищата, с които се въвежда ТОЛ-системата, законодателят създава една несправедлива форма на контрол.
"Според закона няма значение дали сте платил 2 лв. по-малко или нищо не сте платил. Според този закон, в сегашната му редакция, абсолютно всички нарушители са задължени да платят една и съща глоба, което е абсурдно. На следващо място – глобите са изключително големи. За големите категории превозни средства глобата, ако не намерите време да платите своята компенсаторна такса, глобата е 2500 лв., което доведе до това, че много от превозвачите на практика заведоха дела. След 2023 г. обемът на заведените дела от превозвачи се увеличи лавинообразно – със сигурност може да говорим за хиляди. Вероятно повечето от тези дела чакаха именно това решение на Съда на ЕС. Сега държавата се прави на ощипана, че не знае къде е проблемът, а той беше от самото начало".
Това нежелание да се постигне някаква елементарна справедливост доведе до сегашната ситуация, категоричен е юристът. Според него от АПИ крият размера на проблема.
От МРРБ отказаха събеседник, който да участва в разговора.
От министерството казват, че регионалният министър Иван Иванов е възложил на националното ТОЛ-управление да предприемат действия във връзка с решението на Съда на ЕС. Необходимите законодателни промени са в процес на подготовка, а окончателните мерки – в посока привеждане в действие на нормативни промени и въвеждане на механизми за тяхното прилагане, ще бъдат извършени в най-кратки срокове.
Според Георги Гълъбов казаното от МРРБ е притеснително. "Говорим за тотален хаос и паника", подчерта той. И добави:
"Те продължават да издават електронни фишове и продължават да ги връчват на превозвачите, което е тотален нонсенс. Те знаят, че тези електронни фишове ще отпаднат, но продължават да ги връчват. Те генерират сами за себе си загуби, защото всеки отменен фиш в повечето случаи ще върви със своите разноски по отношение на адвокатски хонорари. Необяснимо е защо поведението на АПИ и на министерството е такова неопределено".
АПИ е доказала, че не е способна да си върши работата, обобщи юристът. Според него агенцията се използва като "портфейл за раздаване на пари".
Цялото интервю на Спас Крайнин с Георги Гълъбов в предаването "Преди всички" чуйте в звуковия файл.