Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Димитър Димитров, КАПБ: За какви пътища се искат по-скъпи винетки и тол такси?!

Снимка: БНР
Чуй новината! Чуй новината:

Членовете на Камарата на автомобилните превозвачи в България реагираха остро на предвиденото увеличение на цената на тол таксите и винетките в проектобюджета за 2025 г.

"Това е пореден удар върху транспортния сектор и българските граждани, който идва в момент, когато пътната инфраструктура е в критично лошо състояние, а тол системата продължава да бъде неефективна и несправедлива", се казва в позиция на организацията.

"Неслучайно хората (не само шофьорите) са с отрицателно мнение за поскъпването. Трябва да имаме пътища, за да се събират тол такси. Повишаването на цените ще се плати от ползвателите на услугата на превозвача", коментира пред БНР-Радио София Димитър Димитров, изпълнителен директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България (КАПБ).

По думите му, тол системата е справедлив начин за таксуване, но у нас перите никога не стигат и е най-лесно е да се събират допълнително пари. Пътната система обаче много бавно се изгражда, независимо от причините – дали заради некомпетентност или корупция.

На превозвачите са налага да ползват обходи, заради които плащат повече за гориво. Тол такси трябва да се съберат само на автомагистралите.

  • В проектобюджета на кабинета "Желязков" е предвидено вдигане на тол таксите и връщане на цените на всички винетки до нивата отпреди COVID пандемията. Ако разпоредбата остане в проекта за бюджет, годишната винетка ще поскъпне с 10 лева и ще струва  97 лв., при тримесечната увеличението ще е с 6 лева до 54. Цената на месечната ще стане 30 лв, а на седмичната - 15 лева.

Димитър Димитров, КАПБ

"Не бива да се сравняваме само с други страни по отношение на цената, а и по отношение на качеството и обхвата на пътищата, по събираната сума. След влизане в Шенген, може да има ползи за страната ни, ако се улови транзитният трафик. В други страни местният трафик и бизнес да се стимулират с отстъпки според изминатото разстояние. Тол системата има недостатъци – например още не е въведена възможността за доброволно плащане на такса, която по една или друга причина не е приета от апаратурата."

Според шефа на КАПБ секторът очаква диалог с МРРБ, преди да се предприемат по-крайни действия.

"Не е момент да се плашим с протести. Отворени сме за диалог."

Дали по-високата цена на винетка и тол такси ще доведе до подобряване качеството на пътната настилка? Този въпрос репортерът Надежда Герова зададе на жителите на софийското село Нови хан, където по техни думи пътната инфраструктура се нуждае от подобряване.

По публикацията работи: Георги Нейков
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени