78% от водачите на МПС използват мобилни устройства по време на шофиране, а 14% от тях си признават, че са участвали в ПТП по време на използване на мобилен телефон.
Това показва проучване на Института за пътна безопасност (ИПБ), проведено от 4 до 20 януари т.г. с 808 водачи на МПС в София, Варна, Бургас и Пловдив.
Експертите от ИПБ за поискали данни от МВР по Закона за достъп до обществена информация.
В получения отговор е станало ясно, че за периода 2020-2024 година са установени 80 738 бр. нарушения при използване на мобилно устройство по време на шофиране.
Констатира се и увеличение на санкционираните водачи всяка година, като през 2024 г. те достигат над 20 350.
В България има регистрирани правоспособни водачи на МПС над 2,5 милиона души. Това означава, че 0,6 % от всички водачи се залавят годишно да управляват МПС, като използват мобилен телефон.
В България глобата при използване на мобилен телефон е 50 лв. - е най-ниската в цяла Европа.
В Полша и Австрия тя е 50 евро, в Белгия – 110, в Италия – 165, във Великобритания – 230, а в Естония – 400 евро.
Телефонът, дори със слушалки или хендсфри, променя поведението и способността да се реагира. По време на разговор водачът се фокусира върху предната част на пътя, по-малко се оглежда в огледалата и отстрани, обръща по-малко внимание на знаците и другите участници в движението, независимо дали е свикнал да използва лаптоп и независимо от възрастта си. Превозното средство има тенденция да забавя леко и да върви на зигзаг: по-често пресича централната линия, обясняват от ИПБ.
Изследването показва още, че водачите все по-често използват смартфоните си по време на движение, за да пишат съобщения. А някои дори гледат видеоклипове.
Доказано е, че телефонът в ръката на шофьора пречи на шофирането и увеличава времето за реакция средно с 0.7 секунди. За това време при скорост от 60 км/ч, например, колата изминава 12 метра.