Сред запазените писма на Иван Милев е едно от 5 май 1923 година – до Анна Пашова. В него художникът споделя: "Моят свят е приказен: всеки ден носи нови цветя, всяка нощ носи нови светове".
Спомних си за тези думи, докато водих разговор с психолога Георги Добринов, който ще чуете да казва:
"Когато работим, винаги е приказно. Много често децата избират герой, в когото да се въплътят - през тези герои те изследват света около себе си. Ние, възрастните, влизаме целенасочено в приказките и по подобен начин, както децата, успяваме да минем през приказката. Да видим различни нейни прочити. И да разберем, че и нашият свят е приказен".
Георги Добринов е психотерапевт към школата "Аналитична психомоторика", председател е на "Фондация за малките и за големите", която работи за психичното здраве и интелектуалното развитие на децата в България и съдейства за формирането на благоприятна социална среда – за малки и за големи.
Какво представлява психомоториката? Какво я отличава от другите методи, които също работят с взаимовръзката възрастен – дете, деца – деца? Как подпомага процеса на развитие при децата и възрастните? Как протичат сеансите? Как децата се учат да са едновременно и лидери, и да следват, защото един лидер трябва не само да води, но и да умее да следва, инак - той е просто тиранин?
"Като психолози и като психотерапевти работим общото - и движението, и психиката, защото те са обвързани, и когато страда тялото, страда и психиката, и обратното. Движението е най-естественото нещо, което притежава човек, но през еволюцията психиката започва да влияе върху тялото и движението. Затова, когато работим, ние развиваме и тялото, и психиката. Така чрез психомоториката ние преодоляваме даден дефицит, а когато няма такъв дефицит, се подпомага цялостното развитие да се случи по-бързо и по-успешно. Работим основно с деца, като през тяхната игра, наблюдавайки ги, виждаме какво се случва и можем да видим блокажите и чрез нашия инструментариум ние започваме да изследваме каква е проблематиката - дали детето е неглижирано, дали има физически проблеми, дали има психични проблеми", поясни още Добринов.
Имаме и индивидуални, и групови сеанси по психомоторика. При груповите сеанси децата влизат в една подредена зала, те се запознават, те играят свободно, а ние ги наблюдаваме, където има нужда помагаме, изслушваме. По време на сеансите децата развиват глобалната и фината моторика, способстват връзките - успяват да комуникират с другите деца, да се свързват с нас като с възрастни, с материалите, което е един голям пъзел от меки форми, те правят невероятни неща, залата е омекотена, те се катерят, но там се учат и да се уважаваме - да уважаваме себе си, но да уважаваме и другите. Ние се учим хем да бъдем лидери, но и да бъдем хора, които могат и да следват, защото агресията навън се проявява и при децата, и това е мястото, където тя може да бъде изхвърлена, ние не ги нарочваме, ако нещо се случи, защото децата не са насилници, не са и жертви, те се извиняват взаимно".
"Нашата цел е да изведем децата от тези модели на насилник и жертва, които много често се лепват в обществото. Едно дете е чисто, то не е насилник, то реагира към света по начина, по който то е видяло", поясни още психологът Георги Добринов за БНР.
Още по темата слушайте в звуковия файл.