Банките са инвестирали 400 милиона лева за подготовката на системите си за плавно преминаване към еврото, обяви председателят на Асоциацията на търговските банки Петя Димитрова и припомни част от ползите от преминаването към единната валута:
"Следващата крачка след Шенгенското пространство - еврозоната, ще допринесе не само за разширяване на бизнеса. Смятаме, че конкурентноспособност, оперативна ефективност, достъп до капитал, разширяване на пазарите - това са едни от общите ключови неща. Това - туристи и целият бизнес да не превалутира, да нямаме валутен риск, да имаме ценова прозрачност, да бъдем част от големия пазар, са големите ползи".
Димитрова вижда много добро партньорство между банките и туристическия бранш, а според данните на БНБ към края на миналата година – те са кредитирали секторите "хотелиерство" и "ресторантьорство" с над 2,3 милиарда лева.
Подуправителят на БНБ Петър Чобанов призова бизнеса да не повишава цените:
"Тоест, не трябва да се успокояваме в момента, че изпълнихме критериите за инфлацията - да, разбира се, това беше благодарение на усилията ни като общество. Трябва още малко да положим усилия в това отношение и всеки, който може да даде своя принос, включително и туристическият бранш, се надявам, че ще го даде".
Зам.-министърът на финансите Методи Методиев покани туристическия бранш да се включи в разяснителната кампания за еврото и припомни, че една от по-рядко споменаваните ползи е по-добрата институционална среда:
"Целият този процес за влизане в еврозоната, в ОИСР, преди това - във валутния механизъм, банковия съюз - всъщност, той е съчетан с т.нар. "ангажименти на държавата", които следва да се изпълнят чрез правенето на редица реформи".