Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Министър Караджов подписа договора за новите влакове

Снимка: БГНЕС
Чуй новината! Чуй новината:

Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов подписа договора за 35 нови електрически мотрисни влака. Инвестицията е на стойност над 1 милиард лева , като първите 12 от композициите трябва да пристигнат в България до края на август следващата година. Това стана в присъствието на министър-председателя Росен Желязков, който коментира:

"Успяхме да хванем последния влак, последния влак от това да не изгубим ресурс по Плана за възстановяване и устойчивост и да направим сложното финансиране, което да позволи да се придобият 35 влака, 12 от които да са финансирани от Плана за устойчивост и останалите 23, за които държавата да положи необходимите усилия, за да осигури ресурс, алтернативно или в комбинация, от програма "Транспортна свързаност" или от "Социалния фонд за климата". Но това предполага да създадем един нов ясен бизнес модел за опериране на железниците".

Изпълнител на договора е Консорциум "БУЛЕМУ", в който влизат румънското и италианското подразделение на френския мултинационален концерн "Алстом", и българската фирма "РВП Инвест". В консорциума е включена фирмата най-голям производител на електрически мотриси в Европа, посочи вицепремиерът Гроздан Караджов и очерта предимствата на новите влакове

"Електрически нулевоемисионни мотрисни влака, всеки от които е със 6 вагона и с 351 места".

Покупката на новите модерни екологични мотриси България е обвързала пред Европейската комисия с изпълнението на реформа в БДЖ - допускането на частни превозвачи на пътници, които да се конкурират с единствения към момента обществен превозвач в лицето на БДЖ.

Процедурата ще се задвижи още следващия месец, подчерта Гроздан Караджов:

"За всяка една от дестинациите ще им конкуренция поне от двама оператора. Трябва да се даде шанс на конкуренцията, след което по-добрите да пораснат".

Влаковете ще возят на дълги разстояния, а според консорциума производител ще са по релсите ни поне за период от 40 години. Скоростта на движение ще зависи от възможностите на релсовия път, а там, където той е ремонтиран, максималната ще е 160 км в час.


По публикацията работи: Венцислав Василев
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна